Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hagströmer angriper börsbolagen

Publicerad: 13 Februari 2012, 11:11

Allbrights reklamannons

Här hänger affärsmannen Sven Hagströmer ut börsbolag som saknar kvinnor i sina ledningsgrupper. Hagströmer är initiativtagare till stiftelsen Allbright som vill öka andelen kvinnliga chefer i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Sven HagströmerGoodmorning Sunshine

Sven Hagströmer är finansiär och styrelsemedlem i stiftelsen Allbright som arbetar med att öka andelen kvinnliga chefer i Sverige. Stiftelsen har funnits sedan sommaren 2011. Idag, måndag skickar Allbright ut den så kallade svarta listan – i svart kuvert till bolag utan kvinnor i ledningen.

I en reklamannons i den nya kampanjen listar Allbright de 100 börsnoterade bolag som inte har någon kvinna i sin ledningsgrupp. 47 procent av avgångsstudenterna på Handelshögskolan i Stockholm är kvinnor, en siffra som känns avlägsen i förhållande till verkligheten i svenska bolags ledningsgrupper. I Stockholm är kvinnor långt ifrån varannan i bolagens ledning.

Stiftelsen Allbright annonserar  utanför Handels på Sveavägen i Stockholm och på den digitala tavlan på Stureplan för att upplysa främst studenter om hur illa den faktiska situationen är. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Goodmorning Sunshine. Genom att namnge de hundra bolagen har kampanjen tydliga drag av konsumentinformation.

Idag finns det över 100 börsnoterade bolag som inte har en enda kvinna i sin ledningsgrupp. I fjol handlade det om 102 stycken, förbättringen ser inte bättre ut än så.

– Målet med kampanjen är att visa på det absurda i att en fjärdedel av börsbolagen inte förstått poängen av att ha en blandad ledningsgrupp, berättar Rebecca Lucander, vd för Allbright till CSR i Praktiken.

– Med tanke på att en normalstor ledningsgrupp innehåller åtta personer har vi alltså hundra bolag där åttahundra män styr utan en enda kvinna närvarande, säger Lucander.

Rebecca Lucander berättar för Resume.se att reklamkampanjen inte finns i större kvantitet på grund av Allbrights ekonomiska begränsningar. Men med de två annonserna hoppas Allbright ändå på en debatt. Lucander berättar för Resume.se att reaktionerna Allbright fått, främst under föreläsningar på universiteten i landet är positiv. Allbright vill inte hänga ut någon, men det är hög tid för förändring i den bittra verkligheten.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.