Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Halebop – snäll rebell som vinner i längden

Publicerad: 15 Oktober 2014, 12:18

Bild ur filmen "Hockeykillarna".

När Halebops skruvade manér gjorde entré var det många som rynkade på pannan. Nu har tvivlarna tystnat – och varumärkesresan belönas med en 100-wattare i kategorin långsiktigt.


Ämnen i artikeln:

KingLotto100-wattarenHalebopGarbergsHonestyStockholms Stadsmission

Till en början var det många som ifrågasatte Halebops reklamkoncept som Honesty ligger bakom. De svartvita mobilfilmerna med skruvat innehåll skapade stora frågetecken år 2010. Men de lyckades slå an hos de yngre målgrupperna, vilket var syftet, och redan året därpå vann de ett guldägg.

Sedan dess har filmerna utvecklats och gått mer i riktningen mot värme och normkritik, vilket har renderat ännu fler priser.     Nu tar de hem 100-wattaren i "långsiktigt" för resan som de genomfört tillsammans. I motiveringen skriver juryn:

"Lär dig spelets regler. Bryt dem sedan. Få vågar, men vår 100-wattare har visat stort mod. Vad annars fick dem att välja den mest svårflörtade målgruppen? Vars koder och signaler inte låter sig härmas. Vars känselspröt för inställsamhet och fejk är de mest välutvecklade. Genom uthålligt och modigt arbete har vinnaren byggt en värld där målgruppen älskar att hänga. Kan man älska en mobiloperatör? Det kan vi. Grattis Halebop!"

Enligt inskicket har Halebops kundstock ökat med 300 procent sedan konceptet lanserades.  

Lotto och King vinner en 75-wattare för konceptet "Vem som helst kan vinna". 50-watt går till Stockholms Stadsmission och Garbergs för de senaste årens julkampanjer.

Här är några av Halebops filmer genom åren:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.