Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Halebop tar ställning mot näthatet

Publicerad: 3 september 2015, 09:01

Bild ur filmen.

Näthat är ett växande problem i samhället och särskilt bland unga. Nu tar mobiloperatören Halebop tydlig ställning mot nättrollen.


Ämnen i artikeln:

NäthatKarin RosellHalebopWalter Naeslund

Ett genomgående tema i Halebops marknadsföring de senaste åren har varit "lovebombing" och snällhet, både i det fysiska livet och på nätet. Nu riktar de udden mot den andra sidan: nämligen de som hatar på nätet. I den nya reklamfimen vill de sätta en trollsvans på alla som beteer sig oacceptabelt i sociala medier.

– Näthatet har eskalerat och det är ett stort problem. Vi har en målgrupp som lever en stor del av sitt liv online, via mobilen. Som operatör vill vi ta ansvar och vi kommer att använda vår kommersiella kraft till att visa att det är så mycket härligare att sprida kärlek på nätet istället för hat, säger Karin Rosell, marknadschef på Halebop i en kommentar.

Den nya kampanjen är ytterligare ett exempel på hur varumärket tar ställning i sin kommunikation.

– Jag blir både glad och hoppfull när jag ser att det lönar sig att vara schysst och modig. De här värderingarna finns i hjärtat av både produkten och varumärket hos Halebop och det är därför det blir kraftfull och inte bara en politiskt korrekt lösnäsa att kommunicera på det här sättet, säger Walter Naeslund, vd på Honesty som ligger bakom kampanjen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.