Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Halebop väljer Honesty

Publicerad: 24 maj 2010, 14:29

Mobiloperatören Halebop har valt nystartade byrån Honesty som ny reklambyrå. Därmed avslutas ett långt samarbete med Syrup.


Ämnen i artikeln:

HalebopHonesty

Bakre raden: Anna Lindelöw Honesty, Karolina Solberg, Åsa Bohman, och Annika Kreipke på Halebop Mellersta raden: Simon Sundén, Emil Clase, Walter Naeslund och  Jesper ÅströmLängst fram: Petrus Kukulski och Martin Marklund. (Teamets produktionsledare Marie Pohl var på semester när bilden togs)

Halebop ägs av TeliaSonera och använder telejättens nät för sina tjänster. Men i övrigt är företaget självständigt och konkurrerar med övriga operatörer om de unga kunderna. Företaget har sedan 2002 jobbat med samma reklamkoncept. De senaste åren har antalet tjänster som Halebop erbjuder utökats från bara kontantkort till att även omfatta abonnemang och mobilt bredband.
– Vi kände att det var tid att göra en förändring och vi ville gå noggrant till väga när vi upphandlade en ny byrå, säger marknadschefen Annika Kreipke.

Sättet att välja ny byrå var ganska ovanligt.
– Vi satte in en annons i Resumé i november där vi berättade att vi sökte en ny reklambyrå.

Resultatet blev 46 ansökningar från olika byråer. Nio av dem, inklusive befintliga byrån Syrup, fick komma och presentera sig. Fem fick sedan delta i Halebops pitch. Nu står det klart att det blir Honesty som får uppdraget.
– De presenterade en kombination av kreativ förmåga och kunskaper om den nya medievärlden. Vi är själva aktiva i sociala medier och det kommer vi tillsammans med Honesty att utveckla ännu mer.

Walter Naeslund, vd på Honesty, är  självklart nöjd med att ha tagit hem pitchen.
– Det är en perfekt kund för oss. Halebop har en ung målgrupp som kommunicerar mycket i digitala medier. Det är dessutom ett starkt varumärke som jobbar både långsiktigt och är envisa.

I dagarna rullar Halebops sommarkampanj igång. Den är dock framtagen av Syrup. Det nya samarbetet kommer att synas först efter sommaren. På Honesty finns kreatörerna Martin Marklund och Petrus Kukulski med ett förflutet på Storåkers. Där jobbade de bland annat med Telia.
– Det är klart att det är en fördel med branschkunskap, men det var inget krav från oss, säger Annika Kreipke.

Ni väljer en ganska oetablerad byrå?
– Vi vill jobba med rätt personer, snarare än med ett namn på en dörr. Honesty ska utmana oss rejält. Dessutom tycker jag att de har ett bra namn!

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

HalebopHonesty

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.