Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hälften av alla miljöpåståenden i reklam är falska – så kan hållbarhetskommunikationen bli bättre

Publicerad: 9 februari 2021, 14:14

Från vänster: Joel Lindefors, change director på Futerra och Maria Wetterstrand, chef för pr-koncernen Milttons Bryssel-del. I mitten syns det påstående om att en flygresa mellan Stockholm och Göteborg släpper ut 40 000 gånger mer koldioxid än en tågresa som SJ sedan fälldes för av Reklamombudsmannen.

Foto: Montage

Nästan var annat miljöpåstående i reklam saknar täckning, enligt en genomgång av EU-kommissionen. Det tyder på slapp kommunikation och riskerar att påverka varumärkens förtroenden anser två experter som Resumé pratat med. ”Skandaler påverkar snarare bolagens förmåga att locka anställda, än något annat”, säger Joel Lindefors, change director på Futerra.


Ämnen i artikeln:

MiljöHållbarhetMaria WetterstrandJoel Lindefors

”Conscious”, ”eco-friendly” och ”sustainable” är benämningar som blivit allt mer frekventa i takt med att fler varumärken hänvisar till hållbarhetsargument i sin marknadsföring. En utveckling som följt parallellt med att

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.