Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Håll Sverige Rent dammas av – blir mer inkluderande

Publicerad: 8 april 2016, 13:42

Exempel på nya annonser från Håll Sverige Rent.

Foto: Rietz

Nu får klassikern Håll Sverige Rent från 1962 en rejäl uppfräschning med nytt uttryck, bland annat genom flera olika språk. Bakom kampanjen står Björn Rietz byrå.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Björn Rietz har bland annat grundat byrån Paradiset, varit CD på Gyro och vd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Nu har hans byrå Rietz dammat av den ideella organisationen Håll Sverige Rent som grundades 1962 för att värna om den svenska naturen. Det är första gången loggan ändras.

Då nedskräpning fortfarande är ett problem så satsar nu Håll Sverige Rent på att bli ett mer inkluderande varumärke. Håll Sverige Rents symbol skapades av konstnären Billy Good och speglar en grön granskog i en blå sjö. I den nya logotypen så integreras dessa färger samtidigt som Håll Sverige Rent öppnar upp den så att andra språk kan användas och lokala anpassningar kan göras.

– Nedskräpning är en aktuell fråga, kanske mer aktuell än någonsin med våra nya konsumtionsbeteenden. Med vårt nya uttryck vill vi visa att alla kan vara med och påverka och också visa att skräpet finns överallt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i en kommentar till Resumé.

Håll Sverige Rent har sedan 60-talet drivit kampanjer. Förra året deltog fler än 800 000 människor i Håll Sverige Rents skräplockarkampanj.

Den nya kampanjen pågår i tunnelbanan och i bussar under vecka 15 och 16.

Arbetsgrupp:
John Jacobson, art director
Johan Johansson, projektledning/strategi
Björn Rietz, copywriter

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.