Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hållbarhetsfokus ger effekt för Stadium

Publicerad: 20 Oktober 2016, 11:08

Victoria Appelqvist.

Victoria Appelqvist började som marknadschef på Stadium 2014. I tuff konkurrens har hon lyckats kamma hem titeln som Sveriges Bästa Marknadschef i sin kategori för andra året i rad.


Ämnen i artikeln:

StadiumSveriges Bästa MarknadschefVictoria Appelqvist

Därför lyckades Stadium
Att Stadium upplevs som konsekvent i såväl butiksupplevelsen som kommunikation är en stor faktor till framgången, enligt Victoria Appelqvist. Under hösten har de dessutom lanserat det nya butikskonceptet Stadium Pulse, för en ung, urban målgrupp. Butiksmiljö, grafisk utformning och varupresentation är ny. Butikerna har influerats av träning i storstaden med inslag som gator, trappor och parker. Stadium har även fokus på hållbarhet och har lanserat en hållbarhetsrapport.

Ett CSR-initiativ som Stadium också arbetat med under året är re:activate, där kunderna uppmanas att lämna in kläder, skor och sportprylar som de inte längre behöver. Över 300 ton har lämnats in och via hjälporganisationen Human Bridge skickats till behövande på flykt.

De har även arbetat med kundklubben Stadium Member, en av sportkedjans viktigaste kanaler för att personalisera kommunikationen och göra den mer relevant för vare enskild medlem.

Vad är målet?
Med sin marknadsföring är målet att inspirera till ett aktivt liv. Det har Stadium hittills gjort, bland annat genom att under hösten dela ut över 4 000 aktivitetsväskor och fler än 70 000 sportprylar till förstaklassare i Sverige och Finland. Sedan tidigare har de CSR-initiativet Stadium Sports Camp, som utgör en sommarlovsvecka av sport och aktivitet.

Så ska de förbättra sin position
Inom sports retail accelererar konkurrensen med fler nischade aktörer, en allt mer växande näthandel och modekedjornas satsningar på sport och sportmode. Utmaningen framöver blir att fortsätta optimera investeringarna i det fragmenterade medielandskapet och med rätt budskap nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle och ligga i framkant i den digitala transformationen.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Inhouse, externa partners.
Mediabyrå: Mindshare.
PR & Showroom: Cohn & Wolfe + Ibeyou.
Sociala Medier: Animal.
Stadium Magazine: Make Your Mark.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.