Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Halloween: Skrämmande bra och skrämmande dålig reklam

Publicerad: 30 Oktober 2015, 10:03

Sedan 1970-talet har amerikanska varumärken tagit draghjälp av Halloween i sin marknadsföring. I Sverige tar traditionen steg för steg in på marknaden. Här ger Resumé er några glimtar från respektive reklamvärld och konstaterar att Halloween bjuder både på busbra reklam och klibbigt reklamgodis som fastnar i tänderna.


Ämnen i artikeln:

Halloween

I förra veckan förfärades en förälder över DDB Göteborgs reklam för Liseberg. Bilden av en flicka som var en hybrid mellan människa zoombie kunde uppfattas som före och efter en grov misshandel, ansåg kritikerna.

Alltfler svenska varumärken försöker kapitalisera på Halloween, med blandad kreativ höjd, relevans och framgång. I traditionens hemland USA började man se Halloweenreklam dyka upp redan under början av förra seklet.

Det finns många kreativa exempel på hur man kan utnyttja Halloween på ett relevant sätt.

Och det finns kampanjer som skjuter snett.

Reklamfilmerna nedan lyckas och misslyckas med att få tittarna att öppna godispåsen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Halloween

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.