Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Halsdukar ersätter slipsen”

Publicerad: 23 mars 2012, 08:55

Camilla Thulin och stjärncopyn Magnus Jakobsson, som ofta bär halsduk inomhus.

Foto: Resumé och Andreas Elgstrand.

Igår, torsdag, rapporterade Resume.se om nya snackisen – sajten ”Reklamare med halsduk inomhus". En av Sveriges främsta modeexperter, Camilla Thulin, tycker att ändå man ska uppmuntra reklamare som bär halsduk: – Halsdukar har kommit starkt under de senaste fem åren och ersatt slipsen. Jag tycker att man ska uppmuntra allt som innebär att män försöker piffa till sig, säger hon.


Bildbloggen Reklamare som bär halsduk inomhus spred sig som en löpeld. Många uppmuntrade sajten och ett twitter-inlägg igår från Ribbefjorden sade kanske allt: "Kan rapportera från #webbdagarna att två av fem i panelen har halsduk inomhus."

Camilla Thulin är att betrakta som en av Sveriges främsta modeexperter.  Hon har fullt sjå med alltifrån sin bok Stil med Thulin och sin klänningskollektion som säljs i 70 butiker i Sverige till att jobba med kostymerna för Jesus Christ Superstar på Göta Lejon och Wagner-operan Parsifal i Malmö.

Hon tar sig ändå tid för att kommentera det här med att reklamare till och med bär halsduk inomhus. Camilla Thulin har själv gått på Beckmans och kom bland annat i kontakt med reklamlegendearen Leon Nordin då det begav sig.

Men på den tiden var det inte så många reklamare som bar halsduk:

– Man bar snarare tweed-kavaj och manchesterbyxor på den tiden, säger Camilla Thulin.

Hon menar att trenden med att män bar halsduk även inomhus har blivit allt vanligare under de senaste fem åren:

– Jag tror att halsduken har blivit lite av en ersättning för slipsen Den får bäraren att känna sig ungdomlig och cool, säger Camilla Thulin.

Hon menar att det är nästan lite som när ungdomar vill tillhöra olika grupperingar och exempelvis väljer att ta på sig Palestina-sjalar och parkas:

– Ett tag var det ju budda-sjalar som gällde och dessa kunde man köpa vid en affär i Tyska Brinken. Affären finns kvar, men nu säljer man mest progg-halsdukar. Ibland man få se Östermalms-killar som bär sådana halsdukar. Men de är sällan unga killar, utan mer min ålder typ 40+, säger Camilla Thulin.

Hon tror också att förutom att sjalen visar att man vill vara lite cool och ungdomlig så kan den också dölja saker som man inte vill skylta med.

Exempelvis dubbelhakor, utskickande adamsäpplen med mera.

Hon tycker ändå att halsduksbärandet ska uppmuntras:

– Jag har exempelvis massa polare som är fotografer och de älskar att klä in sig i sjalar och det ser ju ändå lite färgglatt och trevligt ut. Jag tycker exempelvis att det är roligt om män vågar sätta på sig en gul kaschmirsjal, säger Camilla Thulin.

Hon tycker också att halsdukar och liknande kommer väl till pass om män bär en v-ringad t-shirt:

– Det blir alldeles för damigt. Då måste man ha sjal över, säger Camilla Thulin.

Hon tycker överhuvudtaget att många äldre män vill ge ett sken av att vara yngre än man egentligen är. Ett sådant exempel rör hur många män som använder byxor idag:

– Det allra coolaste verkar vara att ha byxlinningen nedanför höftlinjen. Med tanke på att manskroppen är ganska rak är det sjukt svårt att hålla uppe byxorna. Jag tycker att det är ett helkonstigt mode. Värre än korsetten, säger Camilla Thulin.

När det gäller kvinnor ser hon en tydlig trend att så fort de kommer upp lite i åren så vill de klippa sig kort och likna männen. Camilla Thulin gillar inte detta:

– Jag säger: låt håret växa, säger hon.

Hur ser du på kvinnornas mode i reklambranschen?
– Det är väl lite som för många 35 och uppåt. Det vill säga man har den manliga looken, säger Camilla Thulin.

Hur ser du på att det startas en bildblogg med namnet reklamare som bär halsduk inomhus?
– Det är väl någon som har retat upp sig liteö ver fenomenet och tycker att det är kul att göra sig lite lustig över det. Men jag tycker ändå att det är roligt när män anstränger sig lite extra. Man kan ju också undra hur de som klagar själva ser ut, säger Camilla Thulin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.