Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hälsoreklamen som slår mot Coca-Cola

Publicerad: 21 oktober 2013, 13:42

Hälsoorganisationen Horizon Foundation riktar hård kritik mot Coca-Cola i sin reklamfilm. Budskapet är att läskjätten orsakar global fetma.


Ämnen i artikeln:

AdAgeCoca-Cola

"Because happiness doesn't come in a red can. Obesity does." Det är budskapet i den Maryland-baserade hälsoorganisationen Horizon Foundations reklamfilm.

Den 30 sekunder långa reklamspotten går upp i amerikansk tv nästa måndag den 28 oktober. Filmerna går till hård attack mot Coca-Cola där läskjättens logotyp figurerar flera gånger. I filmen försöker ett gäng volontärer från organisationen övertyga personer att byta ut sina Cola-burkar mot drycker med lägre kalorimängd.

– Det här är mer än attack mot reklamindustrin. Vi vill inte göra Coca-Cola till en fiende. Vi kommer inte att förbättra folkhälsan om vi gör läskproducenterna till fienden, säger Ian Kennedy, kommunikationschef på Horizon Foundation till AdAge.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdAgeCoca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.