Reklam
Halvtid i Cannes Lions – Forsman & Bodenfors räddar skralt år
Publicerad: 19 juni 2019, 12:57
Även om Sverige hittills ligger över normalutdelningen i jämförelse med andra länder är det med svenska mått mätt ett svagt år, precis som 2018. Skörden vägs dock upp av Forsman & Bodenfors och Volvos grand prix för "The E.V.A Initiative".
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsCannes Lions 2019Forsman & BodenforsSCP GREYÅkestam HolstNord DDBReklamTre dagar in på årets Cannes Lions-festival kan man börja sammanfatta några av årets trender. Exempelvis har det gått lika bra för Nike och Wieden+Kennedys "Dream Crazy", hittills två grand prix och ett otal lejon av olika valörer, som väntat. Det hittills mest framgångsrika byrågruppen är, precis som förra året, McCann.
För Sveriges del då? Medan de två första dagarna var historiskt skrala tog Sverige och Forsman & Bodenfors rejäl revansch under onsdagen. Med ett grand prix, ett guld och ett silver för Volvoprojektet "The E.V.A Initiative" i kategorierna creative strategy och creative data ser Göteborgsbyrån ut att bli mest framgångsrika svenska byrå. Vid sidan av dem knep även Coop och Edelman Deportivo ett brons i pr, Nord DDB och Björn Borg ett brons i influencer & social och Ingo tillsammans med Burger King ett brons i direct under onsdagen.
LÄS MER: Reklambyråernas guldtorka– Varför har Sverige slutat vinna?
Men även om Forsman & Bodenfors grand prix, som väger tungt, är det första svenska på två år är 2019 i jämförelse med åren innan 2017 ett svagt svenskår. Totalt rör det sig hittils om åtta lejon. Vid samma tidpunkt förra året hade dock svenska byråer "endast" mäktat med tre guld. Med tanke på att flera av de kategorier där svenska byråer varit flitigast med att skicka in bidrag redan gått av stapeln återstår det att se om vi lyckas klå förra årets lejonskörd. Kvar finns bland annat Glasskategorin där "The E.V.A Initiative" sedan tidigare är shortlistad. Noterbart är även att Åkestam Holst, som de senaste två åren dominerat den svenska tävlingsscenen, inte fått en enda nominering.
I snitt shortlistas tio procent av bidragen som lämnas in medan endast tre procent lämnar Cannes med ett lejon. Vid en "normal" utdelning skulle det med Sveriges 439 inskick innebära drygt 13 lejon. Lyckas de svenska byråerna hålla den här takten skulle de alltså överträffa snittutdelningen.
Byråtoppen halvvägs in i Cannes Lions 2019:
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 1 guld, 1 silver
Edelman Deportivo: 1 brons
Nord DDB: 1 brons
Ingo: 1 silver, 2 brons
Slutresultat tidigare år:
2018: 3 guld, 3 silver, 6 brons
2017: 2 Grand prix, 2 guld, 1 silver, 13 brons
2016: 2 Grand prix, 1 titan. 9 guld, 15 silver 1 glas, 25 brons
2015: 1 grand prix, 2 guld, 5 silver, 16 brons
2014: 2 Grand Prix, 9 guld, 10 silver, 12 brons