Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hamburgerfilm från Crispin Porter+Bogusky hyllas

Publicerad: 16 Januari 2008, 08:51

”Whopper Freakout” är på väg att bli den mest uppmärksammade tv-reklamen i USA på fem år. Crispin Porter+Bogusky som gjort reklamen blev nyligen utsedd av Adweeks läsare till USA:s mest överskattade reklambyrå.


En dold kamera filmar gäster på Burger King när personalen förklarar att hamburgaren Whopper är slut. Folk blir förbannade, förtvivlade och upprörda.
Vid ett annat tillfälle serveras hamburgare från McDonald´s och Wendys i stället för Whopper-burgare. Rektionen blir liknande.

Reklamen hade premiär i december och de första mätningarna av reklamuppmärksamhet tyder på att "Whopper Freakout" håller på att slå rekord.
– En avancerad gissning säger att den här reklamen levererar några av de mest imponerade siffror vi någonsin sett under de sex år vi har mätt tiotusentals reklamfilmer, säger Daniel Dahlen på undersökningsföretaget IAG Research till Adage.

Då mäter företaget ändå inte visningar på webben. Den åtta minuter långa varianten av "Whopper Freakout" har laddats ned 1,5 miljoner gånger och sajten "Whopper Freakout" hade 250 000 besökare i december.
– Vi trodde hela tiden att det skulle bli succé men det här är långt mer än vad vi kunde, säger Rob Reilly, creative director på Crispin Porter+Bogusky.

Den Miami-baserade byrån är relativt liten men en av USA:s mest uppmärksammade och har fått en rad priser.
Bland reklamare är byrån däremot inte speciellt populär. Tidningen Adweeks sajt hade i förra veckan en läsarundersökning om vilka amerikanska byråer som är mest överskattade.
Crispin Porter+Bogusky vann överlägset med 29 procent av alla röster. Droga5 kom på andra plats och Strawberry Frog på tredje.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.