Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Hamburgerkedjans sexistiska reklam ”mest engagerande” inför Super Bowl

Publicerad: 27 Januari 2015, 10:10

Bild ur filmen.

Reklamfilmerna under Super Bowl handlar lika mycket om spridning på nätet som den faktiska tv-publiken. Bäst hittills har Carls JR lyckats. De kör sin vana trogen och kör lättklädda kvinnor i sitt koncept.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

På söndag är det dags för Super Bowl, och som vanligt råder det reklamhysteri inför den stora finalen. Varumärkena tävlar om att göra de bästa filmerna som kommer att visas för mångmiljonpubliken.

Majoriteten av Super Bowl-filmerna har redan haft premiär, och Adage publicerar en löpande sammanställning av vilka som har gått bäst hittills. I topp på listan "mest engagerande" ligger snabbmatskedjan Carls Jr. med över fem miljoner Youtube-visningar på fem dagar. Det totala antalet sociala interaktioner om filmen beräknas till över 45 00, vilket är mer än dubbelt så högt som för tvåan Geico.

Hur kommer det sig? En fingervisning är att reklamfilmen redan har fått stort genomslag i amerikanska medier eftersom den porträtterar modellen Charlotte McKinney i minimalt med kläder. Carls Jr. har som vana att bygga sin reklam runt lättklädda kvinnor, och den här gången är syftet att marknadsföra deras nya "naturliga" burgare utan steroider, hormoner och antibiotika i köttet.

Här är filmen det snackas om:

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.