Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han är Canal Digitals nya marknadsdirektör

Publicerad: 7 november 2012, 14:34

Lars Jungerth

I dag gör Lars Jungerth sin första dag som marknadsdirektör på Canal Digital. Han återvänder efter tre år som marknadschef på Expert och efterträder Karin Carlström.


Ämnen i artikeln:

Canal Digital

För tre år sedan lämnade Lars Jungerth jobbet som marknadsdirektör på Canal Digital. Han tog jobbet som marknadschef för Expert eftersom han ville testa på ett jobb i dagligvaruhandeln.

När Canal Digital har ett nära samarbete med Expert blev det enligt Lars Jungerth en "lycklig skilsmässa". Nu återvänder Lars Jungerth till jobbet som marknadsdirektör på Canal Digital. Han efterträder därmed Karin Carlström.

– Jag har alltid haft en bra relation till Canal Digital. Det är framförallt satsningen på framtidens TV-plattform som lockar mig tillbaka. Vi har flera projekt i pipeline som jag vill vara med om att förverkliga, säger Lars Jungerth till Resumé.

Den svenska TV-marknaden genomgår en spännande utveckling och landskapet står inför en förändring. I höst har bland annat Filmnet, Netflix och Magine gjort sig tillgängliga för den svenska publiken.

Som svar kommer Canal Digital att göra sin satsning någonsin. Under fjärde kvartalet 2013 kommer en ny TV-plattform att lanseras i alla nordiska länder. En integrerad lösning där konsumenten kan ta del av Canal Digitals erbjudanden i datorn, surfplattan, mobilen och traditionell tv.

– Kunderna kräver och förväntar sig integrerade lösningar. Vi följer med i utvecklingen bra, det visar lanseringen nästa år. Vi var först av operatörerna med HD och 3D. Vi kommer att fortsätta att vara ett inoovativt företag, säger Lars Jungerth.

Parallellt med rullande kampanjer och lanseringar av produktnyheter från Canal Digital under den närmaste tiden ligger ett stort fokus för marknadsarbetet på att, med övriga nordiska länder, lägga marknadsstrategi för kommande lansering av nya tv-plattformen.

Det känns ibland som att Canal Digitals varumärke är lite spretigt. Vad är Canal Digital idag?
– Vi är en tv-operatör som bygger sin distribution via satellit. Satellitens kapacitet är gränslös och när våra kunder kan ta del av vårt utbud i alla plattformar har vi en fantastisk potential.

Hur mycket kommer du att fokusera på varumärkesbyggande?
– Mycket tid kommer att läggas på den typen av marknadsföring. När vi tar ett innovativt steg med plattformen nästa år kommer vi att synas mycket mer.

Vad kommer att bli avgörande i tv-kriget mellan operatörerna?
– Enkelheten, man måste vara lättillgänglig oavsett användare. Både den konsument som bara vill se rapport och de som är storkonsumenter vill ha enkla lösningar. För mycket teknik är avskräckande.

Hur stor del av ansvaret har du i Experts konkurs?
– Ytterst marginellt. Hemelektronikbranschen har ett strukturellt problem, Sverige är för litet för så många aktörer. Vi kommer att få se fler konkurser framöver.

Canal Digitals val föll på Lars Jungerth tack vare hans branschkunskaper.

–  Vi behövde inte leta särskilt länge, med Lars dokumenterade erfarenhet och track record från internationell miljö och stora bolag samt att han senaste åren jobbat med retail som är en av våra viktigaste försäljningskanaler, var valet inte särskilt svårt, säger Canal Digitals vd John Nordin.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Canal Digital

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.