Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han är en av världens hetaste unga kreatörer

Publicerad: 21 april 2008, 19:10

Ifjol fick han Kycklingstipendiet – priset till Sveriges mest lovande unga kreatörer. I år har han tagit sig till final i tävlingen Future Gold, där några av världens hetaste kreatörer under 30 är med och tävlar.


David Orlic är finalist i Future Gold. Foto: Björn Elgstrand

David Orlic är bara 25 år gammal, men han har redan ett CV som imponerar. Han vann Young Creatives, har fått Kycklingstipendiet och har tagit hem Guldägg två år i rad.
– Jag brukar ha tur i tävlingar, säger han blygsamt.

I år skickade han in sin mapp till Future Gold, som är den internationella reklamtävlingen Clios tävling för kreatörer under 30 år. En jury har sedan bedömt bidragen. De har tittat både på talang och hur väl kreatörerna förstår varumärkenas problem och förmågan att lösa dem.

I juryn har några av världens mest inflytelserika kreativa chefer suttit: Nancy Wonk på Ogilvy Toronto; Robert Rasmusson R/GA; Joe de Souza BBC Fallon och Guillermo Vega på Y&R. David Orlic blev mycket förvånad när han blivit en av de utvalda.
– Jag har en mapp där mycket av jobbet är typiskt svenskt som DN.

De har valt ut sex ad:s och sex copywriters. De kommer sedan att paras ihop för att tävla i sex team under tre dagar i Miami i mitten av maj. Med i tävlingen fick unga kreatörer från hela världen. Från USA kommer kreatörer från Droga 5 och R/GA.
– Det är två av världens bästa byråer. Jag får ta rygg på någon av dem.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.