Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han blir Komms ordförande

Publicerad: 12 maj 2011, 13:48

Gustav Martner, Executive Creative Director CP+B Europe, föreslås bli ny ordförande för Komm. Han nomineras av en enig valberedning till årsmötet som hålls den 27 maj. Valberedningens ordförande Magnus Valentin bekräftar att det har funnits flera intressanta namn till posten.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerKommUlf Strömqvist

truefalse

Gustav Martner tror att hans erfarenheter från både liten nischbyrå och stor traditionell byrå kommer att vara till nytta i uppgiften som ny styrelse­ordförande för Komm. Foto: Ulrika Fjällborg.

– Komm har haft en tuff tid bakom sig men trenden är vänd, ekonomin har blivit bättre och antalet inskick till Guldägget har ökat igen. Min uppgift nu blir att sätta full fart framåt, säger Gustav Martner. Men hur det ska gå till vill han återkomma med – när han har blivit vald.
– Vi har haft många kandidater och intresset för att bli ordförande för Komm har varit ovanligt stort, bekräftar valberedningens ordförande Magnus Valentin. Vi har därför haft ett gynnsamt läge som har gjort arbetet med att vaska fram en ny orförandekandidat både svårt och roligt.

I branschen har det spekulerats kring en rad namn och Magnus Valentin säger att valberedningen har talat med flera tänkbara kandidater. En handfull personer har också fått frågan om de skulle kunna tänka sig att bli ord­förande. Några har svarat nej på grund av hög arbetsbelastning men många har också tyckt att uppgiften har verkat lockande.
– Att valet till slut föll på Gustav Martner har flera orsaker. Gustav har ett fantastiskt kontaktnät, både nationellt och internationellt. Han har ett starkt personligt engagemang i Komm och dessutom är han väldigt karismatisk, vilket förstås är en bra egenskap för en ”frontperson”, säger Magnus Valentin.

Även Komms vd Jessica Bjurström är nöjd med nomineringen.
– Gustav och jag har ”friat” till varandra i samband med Guldäggskampanjen. Jag uppskattar att vi har liknande syn på både kommunikation och den funktion som förbundet kan fylla för sina medlemmar, samhället och svenskt näringsliv.

Gustav Martner är exe­cutive creative director på CP+B Europe. Han var med och startade webbyrån Daddy­ som 2009 köptes upp av CP+B.
– Att jag har erfarenhet av och insikt från både nischbyrå och traditionell byrå gör att jag, om jag blir vald till ordförande, förhoppningsvis har möjlighet att förstå och kan tillvarata alla våra medlemmars intresse, säger Gustav Martner.
– När jag startade Daddy var vi fem medarbetare. I dag tillhör vi CP+B Europe med 80 medarbetare i Sverige och 1 200 internationellt, det ger mig ett bra perspektiv. Jag tror också att det är en fördel att jag av många betraktas som en kreatör.

Du kommer alltså att bli en bra ordförande?
– Det återstår att se. Men det här är ju inget enmansjobb. Komm har en bra och handplockad styrelse där vi besitter många olika kompetenser. Tillsammans är jag övertygad om att vi kommer att göra ett framgångsrikt ­arbete.

Vilka är dina tre största utmaningar som ordförande?
– Framför allt ska jag först lyssna på styrelse och medlemmar men sedan handlar det om att synliggöra Komm. Arbetet med kommittéerna är ett fundament till bred uppslutning bakom viktiga frågor och dessa ska jag sedan bygga vidare på. Men som sagt, jag lovar att återkomma med svaren när jag formellt har blivit vald.

Att du, liksom valberedningens ordförande Magnus Valentin är göteborgare, har det gett dig några fördelar?

– Ha! Det är alltid en fördel att vara göteborgare.

Komm

Tidigare ordföranden för Sveriges Kommunikationsbyråer:
Lars Falk 1986, Kurt Lundkvist 1988, Nils Welinder 1990, Jörgen Askelöf 1991, Christian Preisler 1996, Ulf Enander 2000, Hans Sydow 2003, Elisabeth Ström 2008, Ulf Strömqvist 2009.

Lena Magnergård

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.