Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han fick drömjobbet på Prime – genom sin chatbot

Publicerad: 10 Maj 2017, 09:13

Filip Myringers bot har nära till humor.

Det pratas mycket om att robotar kommer att ta över våra jobb framöver. Men de kan också ge oss jobb. Filip Myringer fick anställning på Prime just tack vare sin bot.


Ämnen i artikeln:

KarriärtipsKarriärReklambranschenPrimePR-ByråerDavid Orlic

FilipBot heter Filip Myringers bot som kan svara på frågor om Filip Myringers bakgrund, visa portfolion, langa över hans cv, erbjuda ett Filip-quiz eller bara vara en isbrytande och skön samtalspolare.

Det var i samband med ett examensprojekt på Berghs i fjol som Filip Myringer började testa att bygga chatbots som en av flera idéer på hur man kan använda konversationsapplikationer i kommunikation. Till examensarbetet blev det en studie- och yrkesvägledande bot för Komvux och SFI. Tekniken spann han vidare på till slututställningen då han gjorde en bot om var utställningarna, toaletterna och efterfesten fanns.

– Under hösten skapade jag en assistent-bot som skulle kunna fungera som ett digitalt visitkort. När jag sedan började titta mig efter nya utmaningar så fortsatte jag att lägga på funktioner så att boten kunde berätta mer om vem jag var och vad jag gjort tidigare, säger Filip Myringer.

Han skickade ut en länk till boten via mejl till personer han ville träffa. Primes vice vd och innovationschef David Orlic var en av dem.

– Jag tror att David kan ha varit den som öppnade mailet, testade boten och återkopplade snabbast. Rekordfart! Några dagar senare så sågs vi som David kallade det – IRL – för att efter ytterligare några dagar skriva kontrakt nere i tunnelbanan.

Varför tackade du ja till jobbet på Prime?
– Under en lugnare period när jag läste på universitetet passade jag på att praktisera på Prime. Att det var ett superhus med supermänniskor visste jag redan om. När jag nu fick träffa dem igen och höra om planerna framöver så kändes det helt rätt.

Hur många rekryteringsförfrågningar fick du via FilipBot?
– Det gick väldigt bra för FilipBot.

Vad kan dina erfarenheter från FilipBot lära andra som söker jobb i reklam- och kommunikationsbranschen?
– Känns som en klyscha men man ska verkligen inte vara rädd för att ta kontakt med byråer och folk man ser upp till. Men testa gärna ditt mejl, din portfolio eller det du vill visa upp på andra (och gärna på andra än dina för snälla vänner) så du är väl förberedd. Och fråga hela tiden om feedback.

Hur svår var FilipBot att göra?
– Boten i sig är superkorkad utan några avancerade funktioner eller avancerad textigenkänning och egentligen inte alls svår att bygga. Det tar en hel del tid bara.
Det som tar tid är konversationsdesignen och copy-arbete för att få upplevelsen att kännas spännande och härlig. Eftersom man vill att användaren själv ska få välja sin väg - steg efter steg, samtidigt som man vill guida dem efter botens syfte så blir det en hel del pusslande för att få ihop det.

Vad har du för tips till andra som ska bygga chatbot?
– Så länge man inte har kommit på hur man bygger en robot bättre än Apple, Google eller Amazon så ska man nog försöka släppa tanken på att bygga världens smartaste robot - som kan svara på alla frågor och lösa alla problem. Fokusera istället på vad man kan göra riktigt bra utan en allvetande AI-motor och för att få en korkad bot att kännas mänsklig är överraskningar, ödmjukhet och humor de bästa verktygen.

Nu när du fått jobb på Prime, vad händer med FilipBot nu?
– Jag kommer såklart fortsätta försöka ha koll på vad som händer i chatbot-världen och testa nya robot-idéer. Samtidigt har botar tagit upp lite för stor del av min fritid i snart över ett år så det kanske är dags att hitta något nytt att nörda ner sig i. Vad det blir får vi se.

Filip Myringer anställs på Prime som kreatör med fokus på ny teknik och digital utveckling. Han har tidigare jobbat på Kaplan och vunnit Future Lions i Cannes 2016.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.