Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han har idrottens mest värdefulla varumärke

Publicerad: 31 Oktober 2012, 08:12

Tiger Woods i Nikes reklamfilm.

Tiger Woods har idrottsvärldens högst värderade personliga varumärke medan hans sponsor Nike är idrottens främsta varumärke på företagssidan. Detta när den amerikanska affärstidningen Forbes värderar idrottsvärldens 40 främsta varumärken.


Ämnen i artikeln:

Tiger WoodsForbesNike

År 2010 var Tiger Woods i blickfånget av fel anledning. Amerikansk press  avslöjade hans otrohetsaffärer. Det blev skilsmässa från hans svenska  fru Elin Nordegren medan flera av sponsorerna flydde Tiger.

Otrohetsskandalen tycks inte sänkt värdet på golfstjärnan som  fortfarande tjänar överlägset mest i idrottsvärlden. Enligt Forbes  sammanställning som nätupplagan av Idrottens Affärer har tagit del av är  Tiger Woods varumärke värt 38 miljoner dollar.

Det är lika mycket som vad basketstjärnan LeBron James,   golfkonkurrenten Phil Mickelson och fotbollsikonen David Beckham värderas tillsammans.

I Forbes sammanställning har man försökt värdera idrottens aktörer inom kategorierna företag, evenemang, atleter och lag.

Enligt Forbes värdering är Nike det mest värdefulla varumärket i  sportvärlden. Skojättens varumärke beräknas vara värt 15,9 miljarder  dollar. Konkurrenten Adidas hamnar på tredje plats på företagssidan. Den  tyska tillverkaren av sportkläder har ett varumärke värderat till 6,8  miljarder kronor.

Det näst mest värdefulla varumärket bland idrottsvärldens företag är den  amerikansk-ägda sportkanalen ESPN. Kanalen når över 100 miljoner  hushåll i USA och har ett varumärke som värderas till 11,5 miljarder  dollar.

Bland evenemangen har Super Bowl en ekonomisk särställning. Jättejippots varumärke värderas av Forbes till 390 miljoner dollar.

Förra årets mästerskapsmatch mellan New York Yankees och New England  Patriots drog in dryga 245 miljoner dollar i tv-intäkter. Reklamköparna  får hosta upp i genomsnitt 3,5 miljoner dollar för 30 sekunders  exponering under matchen.

Den största idrottshändelsen utanför Nordamerika, Fotbolls-VM, hamnar  först på en tredje plats i kategorin evenemang. Den klassiska  turneringen med 82 år på nacken har ett varumärke som värderas till 147  miljoner dollar.

Företag

1. Nike (15,9 miljarder dollar)
2. ESPN (11,5 miljarder dollar)
3. Adidas (6,8 miljarder dollar)

Evenemang

1. Super Bowl (470 miljoner dollar)
2. Olympiska sommarspelen (348 miljoner dollar)
3. FIFA World Cup (147  miljoner dollar)

Idrottare

1. Tiger Woods (38 miljoner dollar)
2. Roger Federer (29 miljoner dollar)
3. Phil Mickelson (26 miljoner dollar)

Lag

1. New York Yankees (363 miljoner dollar)
2. Manchester United (293 miljoner dollar)
3. Real Madrid (255 miljoner dollar)

(Källa: Forbes/Idrottens Affärer)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tiger WoodsForbesNike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.