Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han har styrt Lindex varumärke i ett decennium

Publicerad: 2 Oktober 2015, 14:14

Johan Hallin.

Sedan Resumé för första gången utsåg Sveriges Bästa Marknadschef har det gått tio år. Johan Hallin, marknadschef på Lindex blev den förste att koras – och än jobbar han kvar. Nu berättar han om varumärkets resa under tiden som marknadschef.


Ämnen i artikeln:

Johan HallinLindexSveriges Bästa Marknadschef

I september 2005 började Johan Hallin som marknadschef på Lindex. Då hade företaget sedan våren samma år jobbat hårt för att ompositionera sig från klädföretag till modeföretag. Till hjälp tog de modellen Emma Wiklund och pytsade in en stor del av mediebudgeten i tv-reklam.

– Det är svårt att sätta ord på det, men Lindex är ett helt annat varumärke i dag än för tio år sen. Mer kopplat till mode, modernt, tydligt och mer internationellt, säger Johan Hallin.

Emma Wiklund var affischnamn för Lindex i fem år, och satt också i bolagets styrelse fram till i slutet på 2007. Men fortfarande är hon nog förknippad med Lindex varumärke för många. Johan Hallin beskriver samarbetet med Emma Wiklund som en kickstart på Lindex förändringsarbete.

– Varumärket fick stor skjuts när vi tog in henne. Det var framgångsrikt och positionerade oss som ett modeföretag. Hela hennes utstrålning var personifierat med det Lindex ville stå för då. Hon var en viktig pusselbit i det arbetet. Men det går inte bara att ha en frontfigur och sen tro att hela företaget är förändrat. Sådant måste ske inifrån, vilket jag också tycker att vi har lyckats med, säger Johan Hallin.

När han började på Lindex fanns företaget etablerat på fem marknader. I dag finns företaget i 18 länder.

– Det är helt fantastiskt och det har varit jätteroligt att få vara med på den resan. Vi har varit konsekventa, haft en tydlig vision och tagit steg för steg. Vi har jobbat upp en tydlig grund i varumärket och alla som jobbar här känner väl till den oavsett om de jobbar i butik eller på kontoret.

Men det finns fortfarande mer att göra. Lindex har precis öppnat en butik i England – och snart öppnar butik nummer två – något som gett Lindex andra perspektiv, enligt Johan Hallin. Där är de helt okända och det krävs mycket arbete för att jobba in varumärket från ruta ett.

– När man etablerar sig på en ny marknad är det extremt viktigt att jobba med varumärkets tydlighet – annars finns det inte någon plats. Etableringen i England hjälper oss att bli tydliga även på andra marknader. Vi är fortfarande i en fas där vi behöver växa och bli större och mer internationellt erkända. Framåt kommer det bli ännu viktigare med tydlighet i varumärket.

Hur ska ni åstadkomma det?
– Aldrig bli nöjda, men samtidigt ha kvar våra visioner, kunnande om varumärket och känna tryggheten i att vi vet vilka vi är.

Åhléns har fått stor uppmärksamhet för att de använder sig av en modell med slöja. Är det något som vi kommer att få se även hos Lindex?
– Det kan jag inte säga – eftersom jag inte har tagit ställning till det. Men mångfald är väldigt viktigt för oss generellt sett och det tycker jag också återspeglas i vår kommunikation.

Johan Hallin poängterar att förändringen har tagit tid – men han har haft tålamod. Hittills har det blivit tio år på Lindex, vilket är ovanligt lång tid för en marknadschef, som i genomsnitt byter jobb vart tredje år.

– Att jag stannat så länge beror på förändringsarbetet vi gjort – det händer nya saker hela tiden. Hade vi stått kvar på status quo och jobbat på samma sätt hela tiden hade jag tröttnat. Men vi vill hela tiden överraska. Jag trivs bra med det och tycker att det är roligt.

Så du har inga planer på att sluta?
– Nej.

Kommer du att jobba kvar på Lindex om tio år?
– Haha! Det vill jag inte spekulera i. Jag kan inte säga att jag hade planer att vara kvar här i tio år när jag började. Så länge jag själv bidrar till helheten är jag kvar, och det tycker jag att jag gör även om jag kan vara självkritisk ibland.

För tio år sedan – då du utnämndes till den allra första Sveriges Bästa Marknadschef – minns du hur du tog det?
– Jag var lite överrumplad då – eftersom jag bara hade jobbat i ett år. Ibland blir det ett stort fokus på marknadschefen, trots att hela företaget genomgått något tillsammans. Men vi såg det som ett kvitto på att Lindex gjort något rätt. Det gav mycket självförtroende för Lindex – vilket varit väldigt bra.

Du är nominerad i år igen. Hur bedömer du dina chanser att vinna?
– Jag har inte spekulerat så mycket i det alls.

Har du glömt att anmäla dig till galan? Lugn, det fixar du här.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.