Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han hittade rätt

Publicerad: 5 November 2010, 12:06

År 2010 kommer med all sannolikhet att bli Hitta.se:s bästa år – hittills. I en öppenhjärtig intervju med Resumé berättar vd Rui Brites de Sousa hur slumpen gjorde att han blev svensk, om framgångssagan Hitta.se, de framtida målen och varför det är en ”totalt galen idé” att satsa på print.


Ämnen i artikeln:

Rui Brites de SousaHitta.se

truefalse

Löv is all around. Det var kärleken som på 1980-talet drog Rui Brites de Sousa till Sverige. Som vd för Hitta.se såg han luckan som inte fylldes av andra sökmotorer på webben.

Rui Brites de Sousa inleder intervjun med att ursäkta sig när vi slår oss ned i ett avlångt konferensrum inne på Norr Mälarstrand. Han förklarar att han har haft tandvärk hela natten och att hans portugisiska accent alltid blir värre då.
– Det är faktiskt sant, så du får fråga en gång extra om du inte förstår, säger han leende. 

Utanför är det trångt, rörigt och allmänt byggstök. Molnigt, höstigt och lövbeklädda gräsmattor omger oss. I december går flyttlasset till Schibsteds nya lokaler i Kungsbrohuset.
– Det ska bli väldigt spännande och roligt, och vi blir faktiskt först att flytta in i de nya lokalerna.

Vi ska påminna om varför vi är här. Medan ett krismoln hänger över Eniro skiner solen på Schibstedkonkurrenten Hitta.se. Första halvåret 2010 blev bolagets bästa: ekonomiskt sett landade resultatet på 29,5 miljoner kronor, att jämföra med 14,5 miljoner första halvåret 2009. Samtidigt uppgick Eniros rörelseresultat för helåret 2009 till -371 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 404 miljoner 2008.

Hur kan två aktörer på samma marknad skilja sig så mycket åt?
– Vi har vuxit hela tiden, och kommer säkert att fortsätta växa, men att jämföra oss med Eniro är också både rätt och fel. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
– Vi har valt att vara ett vägledande medium, ­ungefär som en katalog fast på internet, och ingenting annat. I Eniros fall har de en webbkatalog som liknar vår, men de har också köp och sälj, som motsvarar Blocket, det finns produktsök som motsvarar Prisjakt, det finns jobbsök som motsvarar Jobb 24. Och när de pratar trafik lägger de ihop alla delar, vilket från början gör att det blir lite skevt att jämföra oss. Ser man bara till katalogdelen har vi varit före dem ett bra tag nu.

Totalt aktiverar hela Hitta.se runt 200 människor, i flera olika mindre bolag. Allteftersom företaget växer knoppar man av till mindre delar.
– Vi gör så för att ha kvar kämpaglöden, men också för att det är effektivare rent kostnadsmässigt. Det blir svårare att dölja ineffektivitet i bolaget. I stora företag hittar man ofta ganska många konstiga kostnader.

Hitta.se startade som företag i mars 2005. Redan från starten var Rui Brites de Sousa med, då som konsult. Ett år senare, hösten 2006, tillträdde han som vd efter att den tidigare hade petats av ledningen.

Hur är du som vd?
– Jag är tydlig med vilka mål jag vill ska uppnås, och det är ofta tuffa mål.

Vilka var målen du hade du när du tillträdde?
– Från första början har det helt klart varit att ta en stor marknadsandel. När vi startade fanns det i princip två konkurrenter på marknaden: Eniro och ­Lokaldelen, och vi såg också att Eniro levererade en då bristfällig produkt, samtidigt som Lokaldelen inte tog sitt utrymme vilket gav oss spelrum.
– Mitt mål har varit att växa, ungefär i den takt som vi har gjort nu. Hade det inte varit för 2009 hade vi följt målen ganska exakt.

Marknadsandelsmässigt, hur ser fördelningen ut där?
– Det är lite svårt att säga. Eniro har valt att paketera försäljningen av tryckta medier och online, vilket gör att det är bara de och ingen annan som vet hur det går för dem, egentligen. Men vi har sålt i bara fyra och ett halvt år, så vi förväntar oss inte att tillväxten ska göra oss störst, än.

När Rui Brites de Sousa började på Hitta.se var ­företaget ännu i uppstartsfasen, med tre anställda. Han kommer från en it- och managementbakgrund med flera olika titlar på bland annat Telias it-avdelning. Han har läst både it och socialantropologi. I början av 1980-talet kom han första gången till Sverige, då genom ett stipendium.
– Jag läste ett år i Sverige, och bodde hos en svensk familj. I slutet av det året träffade jag en tjej som jag ­senare flyttade ihop med – och efter några vändor hem till Portugal bosatte jag mig i Sverige.
– Att det blev just Sverige var en ren slump, men jag trivs bra och har aldrig ångrat mig.

I fönstret står en vit bok och glänser i det dunkelt belysta rummet som vi sitter i. I utstansad silverglittrig skrift läser jag ”Superbrands”, med Hitta.se:s logga tvärsöver. ”En stolt milstolpe”, betecknar Rui Brites de Sousa utmärkelsen som man fick tidigare i år när man placerade sig på åttondeplats i rankningen cross-over alla varumärken i Sverige i Superbrands lista.

Hitta.se föddes direkt in i onlinevärlden. På frågan om – eller när – de kommer att släppa en printprodukt svarar Rui Brites de Sousa att det i dag känns otänkbart. Men, säger han:
– Det är väl klart, att när vi har suttit och funderat över vad ska vi göra härnäst, måste man bolla även galna idéer. Katalogen är död, och om man mot förmodan ändå ska skapa en tryckt produkt måste man hitta något unikt, något som i alla fall vi inte har kommit på ännu – och ingen annan heller i vår nisch.

Hur sugna är ni på att slå undan benen på Eniro?
– Inte alls. Det är bra att det finns en konkurrens på marknaden. Att de har det motigt påverkar branschen negativt, vilket absolut inte är bra. Det har också skett en enorm utveckling de senaste fem åren som aldrig hade skett om det bara hade funnits en på marknaden.

När lanserar ni Hitta i andra länder?
– Vi har pratat om det och kikat på det, men inte tagit några beslut. Vi har en bra affär i Sverige, men den kan bli ännu bättre och större. Så innan vi fokuserar på annat än Sverige ska vi komma in i en mognadsfas här. 

Fjolåret blev Hitta.se:s hittills bästa, med en tillväxt på 30 procent och omsättning på nästan 350 miljoner kronor. Resultatet på sista raden landade på närmare 60 miljoner kronor. Utfallet var dock sämre än de ­interna förväntningarna. Med en rörelsemarginal på över 30 procent (under det fjärde kvartalet 2009) står Hitta.se numera för en icke oansenlig del av den norska mediekoncernens vinst. Och det är också tack vare Schibstedsamarbetet som man inte har lagt ett enda öre på sök i marknadsföringen.
– Sponsring har varit en mycket lyckad kanal. Även tv-kampanjen som vi körde, där vi dödförklarade ­telefonkatalogen (som en direkt känga mot Eniro och Lokaldelen) blev positivt uppmärksammad, säger Rui Brites de Sousa med ett glatt leende på läpparna.

När blir ni störst på marknaden?
– I pengar räknat? Det får jag inte berätta. Men det står skrivet i våra mål.

RUI BRITES DE SOUS

Yrke: Vd för Hitta.se Inkomst: 2 106 979 kr, tax -09 Bor: Östermalm Född: 1960 Familj: Dotter, Rebecca Bästa egenskap: Otålig Sämsta egenskap: Otålig Sportar: Nej Spelar: Nej Drivkraft: Livet Tror på: Individen Mål i livet: Må bra med mina vänner Motto: Har inget Senast lästa bok: ”Historien om Porsche” Senast sedda film: ”Wall Street 2” Beundrar: Skönhet

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Rui Brites de SousaHitta.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.