Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han leder vårens hetaste upphandling

Publicerad: 27 mars 2008, 15:34

Vårens hetaste och hemligaste reklambyråpitch står Hennes & Mauritz för. Nya affärsområdet H&M Home söker en internationell reklambyrå. Både svenska och internationella byråer är kontaktade.


Jörgen Andersson är på jakt efter en ny reklambyrå. Foto: Stefan Borgius

Att Hennes & Mauritz väljer att gå ut i en reklambyråpitch för att lansera det nya affärsområdet H&M Home har fått de svenska reklambyråerna att vädra morgonluft.

Lanseringen av det nya affärsområdet har kantats av förseningar och enligt den information som H&M har gått ut med till de olika byråerna ska den nya reklam-byrån vara installerad och klar innan sommaren.

Där framgår även att H&M vill:

- Att den nya reklambyrån ska lansera Home som ett nytt affärsområde hos H&M.
   - Att uppdraget är internationellt.
   - Att intressanta kreatörer är avgörande.  

På H&M kantas arbetet av såväl H&M Home som reklambyråpitchen av stort hemlighetsmakeri. Klart är att en handfull byråer är inbjudna i pitchen och att man vid ett möte kommande vecka ska ta beslut om formerna för arbetet. 

Ytterst ansvarig för pitchen och lanseringen av H&M Home är affärsområdeschefen Maria Lindblom och Jörgen Andersson, marknadsdirektör på H&M:
– H&M ska lansera en ny produktkategori och till det behöver vi hjälp. Vi är i kontakt med människor som vi har jobbat med tidigare och människor som inte jobbat med kläderna tidigare men som vi tror kan hjälpa oss här, säger Jörgen Andersson.

Hur stort blir uppdraget rent ekonomiskt?
– Det är inte mer välbetalt än något annat som vi tar in hjälp för att göra.
H&M har en stor inhouse-reklambyrå som heter Red Room eller Röda Rummet. Byrån bygger på ambitionen att man vill vara världens bästa köpare av kreativa tjänster. H&M står för att leda projekten och produktionsledet av de kampanjer som man gör. I stället tar man in det kreativa tänket från ledande kreatörer och byråer.
– Vi har ingen ambition att bygga upp reklambyråtänket på vår inhousebyrå. Vad vi söker kan variera beroende på disciplin och kanal, säger Jörgen Andersson.

Röda Rummet har ett fyrtiotal anställda och sitt huvudkontor i Stockholm. Arbetet leds av Jan Nord, som även är aktuell som ordförande för Guldägget. Han befinner sig på skidsemester i Alperna när Resumé söker honom.

Lanseringen av H&M Home har skjutits på framtiden vid ett flertal tillfällen. Enligt plan skulle det ha presenterats under hösten 2007 och sedan vid årsskiftet 2007/2008.
Nu räknar man i stället med att lanseringen kommer att ske vid årsskiftet 2008/2009.
H&M Homes produkter kommer inte att säljas i butikerna utan främst över internet. H&M vill utnyttja den logistikkedja med di-stanshandel som man har byggt upp för att sälja kläder över postorder för att även infatta textiler och husgeråd.
– Det som har tagit oss sextio år att göra med kläder vill vi nu göra med heminredning. Men vi ska börja i liten skala för lära oss och lyssna på kunderna. Däremot utesluts det inte försäljning över andra kanaler, säger Jörgen Andersson.

Första kampanjen med den nya reklambyrån kommer att presenteras vid lanseringen av H&M Home vid årsskiftet.

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.