Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hån mot Pepsodents tandkräm för män

Publicerad: 19 Mars 2014, 09:10

UPPDATERAD Pepsodent introducerade ”White Now Men” i mitten på februari. Kelly and Pling har precis börjat jobba med Pepsodent och ligger bakom kampanjen. Nu hånas tandskrämsjätten i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Kelly and Pling

Allt började med att 25-åriga Sara Lund skrev en ironisk kommentar på Pepsodents sida häromdagen.

”Jag  borde precis tänderna med något som jag upptäckte var en tandkräm för  män, är detta okej? Fungerar det på tjejer också?”, skrev hon.

Effekten lät inte vänta på sig, utan hånen har strömmat in, enligt Aftonbladet.

En Facebook-användare skriver:
”Hur  fungerar det? Smakar det after-shave, öl eller bacon? Med testosteron?  Innebyggd vinkelslip som kör med putsskiva?”, skriver en  Facebook-användare.

En annan:
”Har ni även en för kvinnor, en rosa med fluff eller ska vi hålla oss till de vanliga könslösa tandkrämerna”, undrar en annan.

Sara Lunds kommentar har också fått tusentals likes.

Hon menar att en tandkräm för män inte ligger i tiden.
–  Det känns som att det redan finns tillräckligt med onödiga produkter  som riktas mot ett visst kön, säger Sara Lund till Aftonbladet.

Pepsodent har besvarat kritiken enligt följande:
”Givetvis kan även tjejer använda den. Med vår nya tandkräm hoppas vi att svenskar ska våga le lite mer.”

Pepsodent  refererar också till en undersökning som visar att svenska män är  missnöjda med sitt leenden. Den ska även göra gulnade snuständer vita.

”Samtidigt  röker och/eller snusar fler svenska män mer på daglig basis jämfört med  kvinnor – vilket är en av faktorerna som ger missfärgade tänder”,  skriver företaget.

Pepsodent är en ny kund för Kelly and Pling, som ligger bakom kampanjen.

Kelly and Plings vd, Erik Höglund, menar att man kallt hade räknat med att det skulle uppstå diskussioner kring tandkrämen.

– Det är ju en kontroversiell produkt med tanke på hur debatten går vid den här typen av lanseringar. Pepsodent är såklart medvetet om detta, säger han.

Han menar att undersökningar visar att många killar är missnöjda med sina tänder, men att det är ett för långt steg att bleka tänderna.
– Det är däremot enkelt att byta tandkräm, säger Erik Höglund.

Han tycker också att inlägg som svett och vinkelslip indikerar en persons syn på vad denne tycker är manligt och att om man skapade en tandkräm för kvinnor så är det likadant som att skapa en särskild tandkräm för män.

Så det är ingen kampanj som har slagit fel?
– Nej, det är bra att diskussionen uppstår och att Pepsodent får möjlighet att leverera sin bild. Produkten har ju inte tagits fram för att reta upp folk, utan för att lösa ett problem, säger Erik Höglund.

Så det är glada bländande vita leenden från Pepsondent med andra ord?
– Haha. Det får du fråga dem om, men vi tycker att det har uppstått en spännande diskussion, säger Erik Höglund.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Kelly and Pling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.