Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han sålde krisbyråer för miljoner

Publicerad: 27 augusti 2008, 14:44

Dackes vd Peter Zakrisson har lyckats sälja tillbaka de reklambyråer som den börsnoterade koncernen misslyckades med. De tidigare ägarna har fått betala mångmiljonbelopp för att köpa tillbaka sina livsverk. – Det kändes bittert. Vi hade förväntat oss något annat, säger Lennart Lidström, på Kompago.


truefalse

Peter Zakrisson, vd på Dacke. Foto: Björn Elgstrand.

När Dacke bildades köpte bolaget reklambyråer för en spottstyver. Argumenten var lockande, byråerna skulle få vara med och bilda en nordisk reklam- och medie-koncern.
Ägarna som sålde fick Dacke-aktier som betalning. Då värderades de till runt femtio kronor. I dag är kursen nere i fyra kronor.

Resumé kan i dag avslöja att Dackes nuvarande vd Peter Zakrisson har lyckats sälja tillbaka reklambyråerna till grundarna för mångmiljon-belopp.

Totalt har Peter Zakrisson förhandlat till sig cirka 6,8 miljoner kronor varav 3 miljoner kronor betalades kontant. Detta för verksamheter som Dacke köpte billigare och som blivit eftersatta under Dackes ägande.

Reklamverksamheten blev under Peter Zakrissons ledarskap en icke prioriterad verksamhet. I klartext tyckte inte Peter Zakrisson att byråerna hade någon plats i Dackes verksamhet. Dessutom led samtliga byråer av mer eller mindre akuta problem.

Den Jönköpingsbaserade kommunikationsbyrån Kompago såldes till Dacke 2003.
– Vi fick i princip ingenting för byrån när vi sålde. Aktien stod i femtio kronor då och är nu nere i fyra kronor. Vi ville vara med och bygga en koncern. Det kändes bittert. Vi hade förväntat oss något annat, säger Lennart Lidström, en av byråns grundare.

 Vid ett möte med Dackes vd Peter Zakrisson i Jönköping i höstas ställde Kompagos grundare ett ultimatum: ge oss bolaget annars går vi.

Enligt Resumés källor gav sig inte Peter Zakrisson och efter hårda förhandlingar såldes Kompago tillbaka till grundarna för 2 miljoner kronor varav 1 miljon betalades kontant .
År 2007 gjorde Kompago en blygsam vinst på 87 886 kronor.

– Det känns ganska bra att inte tillhöra Dacke längre. Vi har inga synpunkter på hur det har hanterats. Vi kan säga så här att vi köpte tillbaka bolaget för att vi inte kunde stå för historiken inom Dacke. Det blev inte som det var tänkt, säger Lennart Lidström.
Han vill inte kommentera hur mycket de fick köpa tillbaka byrån för men bekräftar att det var en dålig affär.
– Det är konfidentiella siffror. Jag fick betala mer för att köpa tillbaka byrån än vad jag sålde den för. Att säga att jag känner mig lurad är ett starkt ord. Jag har inga kommentarer. Det finns bra och det finns dåliga affärer. Det här är en dålig affär, säger Lennart Lidström.
Han är inte ensam. Den 20 februari skickade Dacke ut ett pressmeddelande med följande innehåll:
”United Power har under senare tid levererat negativa resultat, varför Dacke nu valt att sälja verksamheten.”

Grundarna Mikael Lindberg och Kent Lövgren sålde sitt bolag till Dacke 2006. De fick aktier som de inte kunde sälja.
Samtidigt föll kursen.
– Det är inget jag vill prata om. Det är sekretess. Vi hade förhoppningar på Dacke, säger Kent Lövgren.

Ändå lyckades Peter Zakrisson sälja tillbaka United Power till grundarna för tre miljoner kronor varav en miljon betalades kontant.
– Jag kan inte kommentera de siffrorna. Med den utveckling som Dacke fick blev vi som dotterbolag rätt malplacerade. Vi såg inga synergier och inga expansionsmöjligheter, säger Kent Lövgren.
United Power ligger nu i ett nytt bolag och än finns det inga offentliga siffror om bolaget.

I Stockholm ligger Dackes tidigare webbyrå 24 HR Interactive. Den byrån såldes tillbaka till grundaren Johan Hamberg för 3,8 miljoner kronor varav 1 miljon kronor betalades kontant.
– Siffran vi köpte tillbaka bolaget för är hemlig, kommenterar han kort.

Är ni nöjda med tiden i Dacke?
– Nej, vi var inte nöjda med Dacke. De var passiva ägare och köpte det mesta vi sade men hade samtidigt dålig insikt i sina dotterbolag, säger Johan Hamberg.
För Peter Zakrisson är mångmiljonaffärerna en stor triumf. Styrelsens mål är att få Dacke helt lönsamt före jul och under 2008 har man fört en hård kamp för att kunna sälja så mycket som möjligt av Dackes innehav. Strategin har varit att sälja snabbt för att slippa bära byråernas eventuella förluster.
– Jag är nöjd med att vi har sålt de här byråerna och fått okej betalt för dem, säger Peter Zakrisson.

Hade du velat ha mer betalt?
– Ja.
Tycker du att Dacke har låtit de här reklambyråerna förfalla?

– Ja, säger Peter Zakrisson.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.