Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han säljer sin webbhistorik i protest mot Trumps nya lag

Publicerad: 30 Mars 2017, 08:08

Foto: Petter Rudwall

Wenderfalcks creative director Petter Rudwall väljer att sälja sin webbhistorik på eBay och Blocket som en protest mot en ny amerikansk lag.


Ämnen i artikeln:

InternetPiratpartietBig DataReklamWenderfalck

Igår berättade Resumé om att det amerikanska representanthuset godkänt en lag som tillåter amerikanska internetoperatörer att sälja sina kunders webbhistorik, utan deras tillåtelse. Lagen, som måste undertecknas av president Donald Trump för att gå igenom, har väckt kraftiga protester.

– Konsekvenserna av ett sådant här lagförslag är tydligt: bredbandsbolag som AT&T, Comcast och andra kommer ha möjlighet att sälja din personliga information till högst budande utan din tillåtelse, berättar demokraten Anna Eshoo till The Verge.

Men det är inte bara i USA lagen väcker protester. Petter Rudwall, creative director på Wenderfalck i Stockholm, väljer nu att sälja sin egen webbhistorik på Blocket och eBay.

"Jag har genom alla mina år på internet genererat en diger samling webbsidor som jag nu säljer (innan någon annan gör det). Att USA gav klartecken till att företag kan sälja personers surfhistorik triggade min ni tar mig aldrig levande-instinkt och voila! ett UNIKT tillfälle att införskaffa en habil backkatalog av webb. Det är roliga, knasiga, smarta, dumma, intressanta, viktiga och semi-NSFW sidor som utgör stommen i samlingen. Perfekt för dig som känner att du surfar runt på samma gamla sidor som alltid. #inspo, liksom", skriver han i annonsen.

Varför är den här frågan så viktig?

– Det är någonting som fler måste tänka på, även om debatten kring internet och hur privat man är där har pågått länge. Vad är företagets roll i förhållande till privatpersoner? Personlig data har idag blivit en egen valuta som det går att tjäna enorma pengar på. Jag vill att individen ska vara fri online och inte något som globala storföretag ska tjäna pengar på, säger han

Nyheten om att den personliga datan kommer att säljas fritt fick Petter Rudwall att reagera instinktivt. Det här är ju fel, hur kan man visa det på ett roligt sätt?

– Jag gjorde det som en markering och protest med en humoristisk underton. Jag vill förekomma företagen helt enkelt. I Sverige är vi ganska medvetna och diskuterar de här frågorna. Vi har haft en stark internetkultur med Piratpartiet, Piratebay och Peter Sunde som varit drivande i de här frågorna. I USA har man lite större politiska problem att fokusera på, just nu. Även om lagförslaget kommer från USA tror jag att vi kommer se liknande case här i framtiden. Det blir en tankeställare för alla internetanvändare.

Även om vi är medvetna om den här typen av frågor i Sverige, är det något vi borde diskutera mer?

– Allt kan givetvis bli bättre, det är en debatt som blir allt viktigare. I dagsläget är det ganska nedprioriterat av de stora partierna. Diskussioner kring personlig data kommer även bli en större och större del av reklam-branschen och då är det viktigt med transparens.

Från och med 2018 kommer regleringarna för lagring av personuppgifter inom EU att bli hårdare då dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen. All data som kan kopplas till en individ kommer då att räknas som personuppgifter vilket leder till att företag som vill använda den måste motivera varför. Användningen av persondata kommer även att kräva samtycke från användaren själv.

UPPDATERING: Under eftermiddagen har eBay tagit bort Petter Rudwalls annons, då de, ironiskt nog, anser att den bryter mot deras riktlinjer om vad som får säljas på sajten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.