Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Han ser ut som en lägerfånge”

Publicerad: 28 Maj 2010, 14:14

Amelia Adamo går till hårt angrepp på NK för varuhusets smala modeller. – Turen har nu uppenbarligen kommit till killarna. Bilden är förskräcklig – han ser ut som en lägerfånge, säger hon till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Amelia Adamo

NK:s annons för Panos badkläder.

Det är NK:s annons för Panos badkläder – med varuhusets egna modeller – som får Amelia Adamo att se rött.

Hon tycker att det är en “förskräcklig bild” eftersom modellerna är så extremt smala.

–  Turen har uppenbarligen kommit till männen. Han ser helt sjuk ut, som en lägerfånge. Vem vill se benrangel? Uppenbarligen modeindustrin som fortsätter att visa svältande unga människor från väst. De måste leva på under 1 000 kalorier om dagen, säger Amelia Adamo och fortsätter:

– Som förälder tycker man bara: stackars barn som ska behöva se de här idealen. Består modeindustrin av människor med kött och blod. Hur kan de fortsätta att visa upp de här idealen Kan detta verkligen vara kommersiellt rätt?  Men det är faktiskt också upp till oss konsumenter. Vägra köpa kläder som visas på tok för magra modeller! Money talks - alltid.

Panos, som betalar en del av annonseringen, har inte varit involverat i NK:s reklam.

– Hade vi annonserat själva hade vi inte valt de här modellerna, våra produkter kommer mer till sin rätt med modeller som har former, såväl när det gäller kvinnor som män. Men vi lägger ingen värdering i NK:s annons, det är en fin annons, säger Sofia Mari, pressansvarig på Panos.

Louise Kihlberg, pr-ansvarig på NK:

– Det är viktigt för NK att inte sända ut fel signaler. Vi har inte för avsikt att annonsen ska provocera. Vi tar till självklart till oss synpunkterna och ska fortsätta att upprätthålla vår inställning till friska och sunda modeller i våra framtida annonser.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Amelia Adamo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.