Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han ska ratta Audis marknadsföring

Publicerad: 21 augusti 2013, 13:15

Nils Simonsson är ny marknadschef på Audi Sverige. Han är en riktig veteran inom bilbranschen med bland annat 17 år inom BMW i sitt bagage. Han kommer närmast från egen verksamhet – Förarutveckling. Det första målet i nya jobbet är att öka Audis marknadsandel i Sverige från 6,4 procent till 7 procent.


Ämnen i artikeln:

Audi

48-årige Nils Simonsson började på Audi för 25 år sedan.

Nu återvänder han till det företag där allt startade.

Han  blir ny marknadschef för Audi Sverige efter Irene Bernald, som övergår  till en roll som press- och pr-ansvarig för samma organisation.

Nils Simonsson får ansvaret över ett 30-tal personer:
–  Det blir tufft att nå en 7-procentig marknadsandel redan i år eftersom  det inte är så många månader kvar att spela på och det är en vikande  marknad. Jag ska såklart göra allt för att vi ändå ska nå dit, säger han.

Han kommer närmast från den egna verksamheten  Förarutveckling, som han har hållit på med i ett år och som har gått ut  på att framförallt lära innehavare av tjänstebilar att köra mer  miljöekonomiskt och säkert:
– Vi hade även rallykörning, men då handlade det såklart om lite tuffare bilar, säger Nils Simonsson.

Han har dessförinnan varit verksam inom BMW under 17 år samt Volkswagen-koncernen innan det.

Du är mycket erfaren inom bilbranschen. Hur ska du använda dina erfarenheter och kunskaper i ditt nya jobb?
–  Jag är själv en riktig bilmänniska och tycker att jag har både insikt  och förståelse om vad slutkunden vill ha. Många marknadschefer vill  gärna göra lite glansig reklam och jag är väl inget undantag, men i  sluteänden handlar det ändå om att kränga bilar, säger Nils Simonsson.

Han rivstartar sitt nya jobb med en tv-kampanj.

Audi arbetar med ÅkestamHolst sedan två år tillbaka.

Nils Simonsson har inga planer på att se över byråsamarbetet:
– Det är en duktig och välrenommerad byrå, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Audi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.