Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han ska vända krisdrabbade Coca-Cola

Publicerad: 24 oktober 2014, 07:34

Marcos de Quinto har blivit ny marknadschef för Coca-Cola. Han ersätter Joseph Tripodi. Beskedet kommer kort efter att läskedrycksjätten har presenterat en dålig Q3-rapport.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Joseph Tripodi har varit marknadschef på Coca-Cola under sju år och slutar i februari under nästa år, enligt Adweek.

Nu ersätts han alltså av Marcos de Quinto.

Marcos de Quinto har jobbat för läskedrycksjätten i olika regionala ledande roller sedan 1982 – han är för närvarande vice vd för Europa-verksamheten.

Muhtar Kent menar att Marcos de Quinto kombinerar ett globalt perspektiv med en stark operativ förmåga.

Han gillar också den nya marknadschefens engagemang för varumärket, affären och systemen.

Coca-Cola har det ytterst kämpigt och kommer inte nå sina vinstmål för i år och nästa år.

Adweek uppger att tidiga rapporter på ökad försäljning efter "Share a Coke-kampanjen" skapade stora förväntningar.

Coca-Colas ordförande och vd, Muhtar Kent, berömde Josephi Tripodi för hans ledarskap och engagemang i ett tidigare uttalande, enligt Adweek.

Vinsten rasade med 14 procent.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.