Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han söker jobb i Reklamsverige – utger sig för att vara kund

Publicerad: 17 Januari 2017, 08:58

När ingen svarade utgav sig August Laustsen för att vara kund. Och fick napp.

Den 24-årige danske art directorn August Laustsen mejlade svenska creative directors i hopp om att få jobb. Han fick inga svar... Tills han bytte strategi och hörde av sig i egenskap av en fiktiv kund. Nästa vecka ska han träffa ett antal svenska reklambyråer. – Jag var lite rädd innan, men har bara fått bra respons, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDanmarkKarriärKreativitet

August Laustsen har bestämt sig. Danska byråer kan inte uppfylla hans yrkesmässiga drömmar. Nu vill han till varje pris flytta till Sverige och pröva lyckan som art director. Men utsikterna såg inte bra lysande ut till en början.

– Jag satt innan jul och skickade några mejl. Fick knappt något svar. Det finns ingen som prioriterar en 24-årig dansk kreatör. De känner helt enkelt inte till mig eller vad jag har gjort. Jag blir bara en i raden av beundrare. I stället måste man göra något utöver det normala för att få uppmärksamhet.

Och när den 24-årige art directorn inte var tillräckligt attraktiv prövade han med ett annat lockbete. När 2017 började gjorde han ett nytt försök och utgav han sig för att vara en dansk kund som planerade att etablera sig i Sverige. I slutet av mejlet tipsats de kreativa cheferna om att klicka på en länk. De som kom så långt skickades vidare till August Laustsens hemsida.

– Alla CD:s vill ha kunder eftersom kunder betyder mer arbete. Jag förstod riskerna med att utge sig för att vara kund och var lite rädd innan. Men jag har bara fått bra respons.

Nästa vecka åker August Laustsens till Stockholm för att träffa ett antal byråer i hopp om att få jobb. Han tog examen från en reklamskola i Köpenhamn i somras och har sedan dess arbetat på React. Tidigare har han gjort praktik på NOA-byrån Round and Round i två månader.

Hur kommer det sig att du vill ta steget att flytta till Sverige?
– Det är här den bästa reklamen görs samtidigt är det ett land vars mentalitet påminner mycket om den i Danmark. Jag är 24 år och känner att man måste våga ta farliga beslut i min ålder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.