Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han startade branschråd under corona: ”Bättre rustade inför hösten”

Publicerad: 26 Juni 2020, 13:16

Mattias Wallin är partner på reklambyrån Spinn.

När coronakrisen kom svarade Mattias Wallin, partner på Spinn, med att samla en rad branschkolleger i ett eget råd - för att hjälpa varandra genom krisen, och räkna ut nästa steg. ”Det finns mönster, och det har hjälpt oss att få en uppfattning”, säger han tre månader in. 


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetVolvoSilverScreamLe Bureau

Initiativet låg nära till hands för Mattias Wallin, partner på reklambyrån Spinn, som samlade en liknande grupp för drygt tio år sedan. 

När corona kom till Sverige, och drabbade både honom själv och hans bolag, samlade han snabbt ihop en handfull kolleger från olika delar av branschen. Målet: att kunna dela med sig av varandras erfarenheter för att klara krisen ihop. 

– Jag ställde kravet att alla skulle vara transparenta, ställa frågor, kunna diskutera sina innersta tankar, erfarenheter. Kunna hjälpa varandra att bilda en uppfattning på respektive planhalva. Det är därför det är viktigt att samla ett team som inte befinner sig i direkt konkurrens till varandra, säger Mattias Wallin. 

Totalt fick han med sig fem medlemmar: Ulf Berlin, new business på Silver, Lars-Johan ”Lajjo” Strand, vd Ateles Consulting, Joakim Regenheim, delägare på Scream Mediabyrå, Gustaf Sehlstedt, vd på Le Bureau och Anders Kinberg, global director team på WPP. Mötena har även gästats av andra, samt personer från andra branscher.

Sedan i slutet av mars har gruppen setts digitalt en gång i veckan, en timme per gång.   

– Vi pratar om vad som trendar i branschen inom respektive nisch. Vad är på gång? Vad säger mediebolagen? Hur agerar kunderna? Vilka fortsätter investera? Det finns mönster, och det har hjälpt oss att få en uppfattning. 

På frågan hur Spinn konkret ändrat sitt beslut till följd av branschrådet – som han kallar det – nämner Mattias Wallin att behålla fokuset på kärnverksamheten. 

– En tanke som dök upp tidigt var att vi skulle bredda vårt erbjudande, och vi försökta lista ut vad som var populärt under corona. Men genom diskussioner i gruppen landade vi i att det kunderna egentligen efterfrågar är en expert inom varje område. Fortsätt i stället göra det ni gör, och gör det bra, var slutsatsen. 

När träffarna inleddes handlade den stora frågan om vad som krävdes av byråerna för att klara sig genom krisen. Nu är det i stället kunderna det handlar om. 

– Under det sista mötet innan sommaren pratade vi om first movers. Alltså om vilka kunder som legat och väntat, vilka kunder vågar investera först? Vilka kunder och kundgrupper kommer vi att se i det tredje och fjärde kvartalet? 

”Branschrådet” har nu sommaruppehåll men kommer att återuppta sina veckosamtal i augusti. Det kommer enligt Mattias Wallin fortsätta så länge de behövs. 

– Jag tror att dessa möten har gjort oss bättre rustade inför hösten. Det har gett oss en bättre förståelse av vad som krävs. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.