Reklam
Han tar över Valentin & Byhr
Publicerad: 10 mars 2010, 14:57
Johan Andinsson blir Valentin & Byhrs nya reklambyrå-vd. Han tillträder sin tjänst i dag, torsdag. Nu sätter koncern-vd:n Magnus Valentin fullt fokus på att starta nya verksamheter.
Ämnen i artikeln:
Valentin & ByhrUF
Ulrika Fjällborg
truefalse
Johan Andinsson blev Magnus Valentins val av ny vd på Valentin & Byhr.
Vd-jobbet på Valentin & Byhr Reklambyrå har varit ledigt sedan Ulrika Liss Daniels slutade i november förra året. Men i dag tillträder Johan Andinsson som ny vd för byrån. Han träffade personalen för första gången i går eftermiddag.
– Jag tror att det här blir väldigt, väldigt roligt, säger han till Resumé om sitt nya jobb.
Magnus Valentin, ägare och vd för koncernen Valentin & Byhr, som består av tre bolag, är mycket nöjd med sin nye reklambyrå-vd.
– Det har varit en omfattande process. Vi sökte någon som har varit vd för en kreativ verksamhet av vår storlek eller större. Vi djupintervjuade tre slutkandidater och Johan var den vi fastnade för tack vare hans ledaregenskaper och erfarenhet av vd-rollen i en närliggande bransch, säger Magnus Valentin.
Johan Andinsson har jobbat i designbranschen i 15 år. De senaste 11 åren har han arbetat på koncernen Design Communication, som ägnar sig åt industridesign, med kunder som BMW, IKEA, Toyota och GM. Under de sista tre åren var han vd för koncernen och han har också lett koncernens byråer i Brasilien och USA under några år.
– Jag jobbade utomlands mellan 1998 och 2002 och har varit vd på alla de fem bolagen i Design Communication, säer Johan Andinsson.
Men i somras bestämde sig ägarna för att stycka och sälja bolagen i Design Communication. Då tog Johan Andinsson en ”lång och välförtjänt semester” i ett par månader.
Två saker lockade honom med vd-jobbet på Valentin & Byhr Reklambyrå: tillväxtambitionerna och kommunikationshustanken.
– De har en vilja att bygga ett stort kommunikationshus med olika specialistkompetenser för att attrahera de stora kunderna. Det finns en intern vilja till tillväxt som lockar mig, säger han.
Han tror också att han både får lära sig mycket och kan tillföra något till reklambyrån.
– Jag har jobbat med kreativt ledarskap och försäljning i tjänstebolag. Jag ska inte gå in och inkräkta på den normala reklambyråaktiviteten utan jobba mycket externt.
Med det menar han att vara ute hos kunder och hålla sig ajour med branschen.
Hur lika är reklambranschen och designbranschen?
– Det finns frågor som korsar varandra. I industridesign är designen mycket kommunikation. Ur ett varumärkesperspektiv handlar båda disciplinerna om att bära ett budskap, säger Johan Andinsson.
– Men jag har kanske en annan syn på vissa saker som kan tillföra byrån något nytt. Och jag ser fram emot att få lära mig nya saker om reklam.
En av de första arbetsuppgifterna blir rekrytering. Enligt Magnus Valentin behöver byrån redan nu anställa fler, dock oklart hur många och vilka yrkeskompetenser. Nu ska han själv, som vd för koncernen, fokusera på tillväxt, både geografiskt och verksamhetsmässigt.
– För tre år sedan bestämde vi oss för en tillväxtstrategi och att bygga ett kommunikationshus. Ett sådant består av många delar. En del av dem har vi och de ska vi utveckla. En del har vi inte och de ska vi skaffa oss. Vi ska bredda verksamheten men också bredda oss geografiskt, därav starten i Malmö, säger Magnus Valentin.
Har ni fler nya kontor på gång?
– Vi skulle väldigt gärna vilja ha en verksamhet i Stockholm. Så är det ju. Men det ska vara rätt förutsättningar, vilket kräver rätt tajmning.