Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Han tar Ving till nya höjder

Publicerad: 20 Oktober 2016, 08:53

Claes Pellvik.

Bland resebolagen är det Claes Pellvik på Ving som lyckats bäst under året. Han utses därför till Sveriges Bästa Marknadschef i kategori Resor.


Ämnen i artikeln:

Claes PellvikVingSveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa Marknadschef

En aktuell utmaning för Ving är att bredda konsumenternas syn på dem som en traditionell researrangör som anordnar resor till Gran Canaria och Mallorca till att även arrangera kryssnings-, city- och långdistansresor.

Därför lyckades Ving
De produkterna har Ving lyft fram i kommunikationen det senaste året. Dels i säljsyfte, dels för att kommunicera kring det marknadschefen Claes Pellvik kallar ett "bättre och vitalare Ving". År 2015 avslutade Ving samarbetet med Forsman & Bodenfors för att kommunikationen skulle skötas av den brittiska byrån Albion för hela Thomas Cook-koncernen.

Som komplement har Ving under året byggt upp en inhousebyrå med 22 medarbetare från samtliga nordiska länder. Syftet är bland annat att öka kompetensen kring dataanalys. Den nyligen startade reklambyrån 13 agerar sparringpartner.

Vad är målet?
All kommunikation har ett tydligt säljbeting, vilket är huvudmålet. Långsiktiga kommunikativa mål är att vara top of mind och preferred brand.

Så ska de förbättra sin position
Behålla en bra balans i mediemixen. Claes Pellvik tycker inte att varken print eller linjär-tv ska ses som utdöda kanaler framåt. Samtidigt ska Ving utveckla närvaron i sociala medier och inkludera kunderna i produkterbjudandet. Som Ving gjorde när de lanserade ett föräldra­forum för Sunwing Hotell i fjol. Ett uppskattat drag, enligt Claes Pellvik.

Ving vill också förstärka produktionen av rörligt content, där snabbfotade Aftonbladet tv är förebilden. Claes Pellvik lyfter fram vikten av att experimentera med nya kanaler, något Ving exempelvis gjorde genom att skapa en app till Apple TV. Projektet kan dock beskrivas som "en läropeng" så här i efterhand.

En stor utmaning framåt är konkurrensen, inte minst från "nya" aktörer som Airbnb. För att möta den måste Ving utveckla erbjudandet. De måste också ­utveckla funktionalitet och content på Ving.se, resebolagets viktigaste mediekanal.

Samarbetspartners
Mediebyrå: Vizeum.
Reklambyrå: Brittiska Albion som har Thomas Cook och 13 som tillsammans med inhousebyrån sköter den nordiska kommunikationen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.