Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Han tvingas förklara sig

Publicerad: 26 Oktober 2010, 12:42

Nike stöttar sina idrottsstjärnor vad de än gör men tvingar dem att förklara sig i reklamfilmer. Nu är det basketstjärnan LeBron James tur.


Ämnen i artikeln:

NikeTiger Woods

När sponsorerarna flydde Tiger Woods efter hans otrohetsaffärer stod Nike kvar vid hans sida. Men Nike lät Wood spela in en ny reklamfilm där han blev bannad av sin, sedan några år tillbaka döde, far. Nike och reklambyrån Wieden+Kennedy fick hård kritik för filmen men å andra sidan är det Nikes strategi att aldrig överge sina idrottsstjärnor.

Nu är det baskeligan NBAs klarast lysande stjärna LeBron James som måste göra reklamfilm med Nike.
I somras meddelade basketspelaren vid en presskonferens, omvandlad till en timmes lång dokusåpa på sportkanalen ESPN, att han skulle lämna sitt lag Cleveland Cavaliers som han spelat med under hela sin karriär. Den kommande säsongen ska han spela med sina kompisar Dwayne Wade och Chris Bosh i Miami Heat. Ambitionen är att vinna NBA-ligan.

Beslutet kom som en chock för Cleveland Cavaliers och LeBron fick hård kritik i amerikansk media för sitt agerande.

Hårdast var basketkommentatorn Charles Barkley som kallade James ”a punk”.

Nu har han svarat på kritiken i en reklamfilm från Nike och Wieden+Kennedy. Filmen inleds med att LeBaron Jemes frågar "What should I do?" och i slutet av filmen ställer han frågan "Should I be what you want me to be?". Som vanligt avslutas Nikefilmen med ”Just do it”.

På det här sättet hoppas Nike och LeBaron James att få kontroll över diskussionen. Framför allt svara på Charles Barkley kritik som påminner om den före detta baskestjärnans egna misstag. Barkley, stor NBA-profil under 1990-talet, fick göra en reklamfilm för Nike när han kritiserades för att han vägrade att agera som förebild.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

NikeTiger Woods

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.