Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 juni 2009, 14:26
Byrådoktorn Håkan Bodman har fått ett ovanligt uppdrag i dessa tider. En byrå har anlitat honom för att hitta en uppköpskandidat. – De vill ta klivet upp till att bli en stor byrå, säger han.
Håkan Bodman är på uppköpsjakt.
Håkan Bodman beskriver den potentiella köparen som ”väletablerad med gott renommé” och med en välfylld kassa.
– Det är en fullservicebyrå i Stockholm med 20 anställda, som upplever att man varken är stor eller liten och därför missar en del pitcher på grund av sin storlek. Ett uppköp skulle innebära att man passerar en kritisk massa, säger Håkan Bodman.
Mer än så ville han inte berätta i nuläget.
– Än så länge sonderar jag bara terrängen.
Det lär inte saknas uppköpskandidater med tanke på att tuffa konjunkturen redan fått en del byråer att slå igen och andra att kraftigt minska personalen.
– Många duktiga byråer har just nu otur med sin kundstruktur. Under goda tider har man kanske haft svårt att tacka nej till vissa typer av kunder, som nu tar stryk under lågkonjunkturen. Det är till exempel svårt att säga nej till ett bilkonto i goda tider, som kanske växer under högkonjunkturen för att sedan krascha i en lågkonjunktur, säger Håkan Bodman.
Söker du en byrå med bred kompetens eller ska den vara nischad?
–Byrån som jag jobbar för kan idag via samarbetspartners erbjuda bra digitala lösningar, men känner att de saknar lite av den kompetensen internt. Därför skulle bland annat en konstellation med en duktig webbstrateg vara intressant. Byrån skulle också behöva lite mer av intern konkurrens och ibland sitter projektledarna lite för tjockt.
Vad har den här byrån gjort rätt som måste växa nu?
–De har dels skött försäljningsarbetet bra under de goda tiderna, dels har deras kunder inte drabbats så hårt av konjunkturnedgången. De finns inom både B2B och B2C.
Hur mycket är de beredd att betala?
–Det vet jag inte
Vilken storlek ska byrån ha, se brukar vara farligt att köpa på sig en byrå som är ungefär lika stor som du själv?
– Det ska i alla fall vara tio och uppåt för att ta klivet upp till att bli en stor byrå.
Peter Willebrand