Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Han vill skrämma Lund med Nordkorea

Publicerad: 19 november 2014, 09:22

Reklambild från Sveriges Annonsörers kampanj där man kunde tävla om en resa till Nordkorea för att få uppleva en reklamfri miljö

Sveriges Annonsörer är mäkta irriterad över att Lunds kommunstyrelse har sagt ja till vänsterpartisten Mats Olsson motion om att begränsa reklam i offentliga miljöer. Anders Ericson menar att beslutet är ett hot mot den kommersiella yttrandefriheten och tar upp Nordkorea som ett varnande exempel.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonMats Olsson

Sveriges Annonsörer konstaterar samtidigt att Mats Olsson inte är ensam om vad man ser som ett "märkligt utspel".

Anders Ericson uppger att Mats Olsson partikollegor Ann Mari Engels och Maria Hannäs arbetar aktivt för att skapa ett reklamfritt Stockholm – Ann Mari Engels lämnade en motion i Stockholms Stadshus under förra året om att förbjuda all gatureklam och Maria Hannäs har gått ut i en debattartikel där hon drömmer om en "reklamfri stad", enligt Anders Ericson.

"Att svenska politiker vill begränsa kommunikationen för organisationer och näringsliv är illavarslande.", skriver han.

Han ställer sig frågande till om politikerna har sett en stad utan reklam och exemplifierar med sin rundresa i Nordkorea under förra året – ett land där det är förbjudet med fri reklam.

"Det så kallade offentliga rummet är i stället överbelamrat med affischer, tavlor och statyer med "Den Store Ledaren" Kim Il Sung.", skriver han.

Han menar att den formen av begränsade samhället har prövats flera gånger i historien, utan framgångar.

Det finns många anledningar till att reklam finns, enligt Anders Ericson.

Han nämner ökad kunskap och ökad konkurrens, vilket i sin tur genererar fler arbeten och därmed ökat välstånd.

"Fri konkurrens om uppmärksamheten är ingen onödig lyx som vi har råd att förbjuda."

Reklam bekostar ett "otal" nyttor i stadsbilden och kollektivtrafiken, resonerar Anders Ericson.

"Varje reklamkrona genererar i genomsnitt minst sex kronor till Sveriges BNP och välfärd. Anser Mats Olsson och hans partivänner att detta istället ska finansieras via höjda skatter?", frågar sig Anders Ericson.

Sveriges Annonsörer utlyste en tävling 2012 där man kunde få åka till Nordkorea ihop med representanter för branschorganisationen - Vd Anders Ericson, kommunikationschefen Erik Huss och vinnaren journalisten Anders Högmark från just Lund åkte dit under förra året.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.