Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hånad byrå försvarar sig

Publicerad: 18 november 2011, 07:48

SapientNitro gjorde en musikvideo där man hyllar sig själv och blev veckans mest mobbade reklambyrå.
Nu förklarar byrån varför man gjorde den hånade filmen.


SapientNitro, byrån där medarbetarna brukar kalla sig Idea Engineers, har lyckats med båda sakerna den här veckan. I tisdag dök en film upp på byråns Facebooksida. En musikvideo som hyllade byrån där medarbetarna försöker rappa och spela gitarrsolon du trodde försvann på 1970-talet.

Vilket givetvis bara kan gå fel. Det blev inte bättre av låttexten. "Yeah, I work at Sapient and I'm an Idea Engineer/Dare to dream, no stopping'/Yeah, we're rocking'/Idea Engineers."

"Värsta självpromotion någonsin från en reklambyrå", konstaterade bloggen Copyranter vilket var ganska snällt jämfört med många kommentarer på SapientNitro Facebooksida.

När de hånfulla kommentarerna rasade in på Facebook gjorde SapientNitro ännu ett misstag genom att ta bort inläggen och klandrade de som kritiserade.

Vilket ledde till ännu mer kritik.

Nu träder SapientNitros globale kommunikationschef David LaBar fram och förklarar.

– Våra kollegor på ett produktionsbolag i Indien vill uttrycka sin stolthet och visa

betydelsen med att vara en Idea Engineer genom en intern musikvideo. Det var en enastående engagerad föreställning, vi önskade att alla medarbetarna ville engagera sig lika mycket, som råkade bli global varumärkeskommunikation.

LaBar har alltså den goda smaken att försvara sina sjungande medarbetare men beklagar att byråns team för sociala medier inte var beredde på den globala anstormningen av kommentarer, både positiva och negativa och klarade inte av att hantera situationen. Så han gör en total pudel och förklarar att han hoppas byrån har lärt sig lite mer hur sociala medier fungerar.

– Kanske kan vi få några skratt tillsammans med de som engagerat sig.

För att visa att man menar allvar har man på sin blogg  publicerat några av de elakaste

kommentarerna om filmen. Som "We, as a species, are f####d.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.