Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 Februari 2009, 08:04
Förra veckan plockade byrån hem OKQ8. Nu kommer andra storkunden på kort tid. Handelsbanken har valt Ogilvy som ny reklambyrå efter en upphandling.
Carola Määttä skrattar hela vägen till banken.
För ett år sedan förlorade Ogilvy storbanken Nordea.
Men nu har byrån en bank på kundlistan igen.
Ogilvy blir en av flera byråer i Handelsbankens hägn.
Banken jobbar sedan tidigare även med Scholz & Friends, Bilbo, Grönland och Prime, men ingen av dem förlorar uppdraget på bekostnad av Ogilvy.
Annika Zervens är ansvarig för bankens externa kommunikation och den som hållit upphandling.
– Det mesta av vår kommunikation har lokal anknytning. Och det sällan som vi gör större externa och breda kommunikationssatsningar, förklarar hon bankens kommunikationsstrategi.
Upphandlingen har genomförts tillsammans med Max Apéria på Sveriges Annonsörer.
Handelsbanken tillhör inte de största reklamköparna bland bankerna.
Annika Zervens vill heller inte berätta hur stort Ogilvy-uppdraget blir:
– Det får vi se, vi är precis i början av vårt samarbete. Vi har dessutom även fyra egna inhouseproduktioner som gör en hel del.
Ogilvys vd Carola Määttä vill heller inte precisera uppdragets storlek, men säger att det kommer att tillhöra ett av byråns största uppdrag.
– Och det är självklart fantastiskt roligt att vi vann upphandlingen.
Kommer det att innebära nyrekryteringar?
– Nej, vi kommer att klara uppdraget i den befintliga organisationen.
Håkan Karlsvärd, projektledare
Björn Ståhl, cd
Richard Baynhamn, ad
Kerstin Engberg, grafisk formgivare
Hanna Landing, copy
Lena Granhammer Holm, produktionsledare
Thomas Weigle, planner
Peter Willebrand