Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hånet till trots – därför funkar ÖoB:s reklamfilmer

Publicerad: 15 Mars 2013, 18:53

ÖoB:s reklamfilmer bland de mest effektiva i Sverige enligt en undersökning från Straylight

Foto: Skärmdump från Youtube

ÖoB-reklamen ses av många som både tafflig och billig. Men analysföretaget Straylights undersökning TopAds 2012 visar att ÖoB:s filmer är några av de mest effektiva. Folk kommer ihåg dem.


Ämnen i artikeln:

Överskottsbolaget

Av 100 undersökta reklamfilmer är ÖoB:s reklamfilmer nästan mest effektiva. Bara Coop är effektivare. Metoden Straylight jobbar med är minnesstudier efter visade reklamblock. Per Alvén marknadschef på Runsvengruppen, som äger ÖoB är inte förvånad:

– Vi mäter kontinuerligt erinnran samt folks känslor och våra undersökningar pekar i samma riktning, säger han.

Per Alvén menar att det allra bästa med ÖoB-reklamen är att den är tydlig med sitt budskap – priset:

– Vi förklarar hela tiden att man kan spara pengar. Med en humoristisk ton. Det kan vi unna kunderna, säger Per Alvén.

Market kartlägger Sveriges 350 populäraste varumärken inom detaljhandeln varje år. ÖoB hamnade på sjunde plats vid den senaste undersökningen och blev också det fjärde mest kända varumärket. Runsven-gruppen har gått från 70 butiker till 98 butiker sedan maj/juni 2007. Det vill säga då MMX Reklambyrå gick in.

ÖoB har idag även mindre konceptbutiker i centrala stadskärnor:
– Vi ser att folk handlar mer och mer hos oss, vilket jag anser är ett kvitto på att reklamen fungerar, säger Per Alvén.

Vad har ni fått för reaktioner från reklambranschen på er reklam?
– Vi bedriver marknadsföring inom detaljhandeln. Vi jobbar inte i marknadsföringsbranschen. Så det känns inte intressant och våra mätningar visar att vi har ökat med hela 6 procent, medan detaljhandeln i genomsnitt ligger på 2 procent, säger Per Alvén.

Komikern och ståupparen Tobias Persson frontar ÖoB-reklamen sedan tre år tillbaka:
– Han är bra att ta våra strategier till action och handling, Han har gått från en rollfigur till att bli själva motorn, säger Per Alvén.

Vem kläcker era skämt?
– Vissa kommer från Tobias, men det är en kreativ process där det mesta kommer från vår byrå MMX, säger Per Alvén.

Hur ser du på ICA-reklamen?
– Det finns olikheter, men även vissa likheter. Vi kör vår linje, men tycker ändå att ICA ska hedras för att man har distans till sig själv och också försöka roa konsumenterna, säger Per Alvén.

Han har inga som planer på att se över samarbetet med MMX - byrån har funnits sedan 1960-talet och har precis avslutat inspelningarna av de nya filmerna:

– Man blir som en urvriden trasa när man landar ett så här stort projekt. Den sista tiden har det blivit många senare kvällar och nätter för att få allt på plats, säger Göran Strömberg vd för MMX och projektledare för ÖoB.

Han menar att kritiken mot de första filmerna var väntad:
– Vi sade att vi skulle öppna med dunder och brak. Filmerna blev färgstarka och skrek mycket och budskapet var tydligt. Tyvärr visades filmerna lite för länge – ungefär ett år, säger Göran Strömberg.

ÖoB och MMX valde att ändra upplägget och började köra nya filmer varje månad. Sedan dess har man fått mindre negativa reaktioner. Göran Strömberg exemplifierar med att sista inlägget hos Vi som hatar ÖoB-reklamen kom i maj 2011, ungefär samtidigt som man började visa nya filmer varje månad.

– Vi har aldrig siktat på Guldägg, utan har hela tiden fokuserat på att möta kundens utmaningar, säger Göran Strömberg.

Göran Strömberg ger en hint om vad de nya filmerna med Tobias Persson ska handla om:

– Första året talade vi mycket om pris, andra året ville vi visa bredden i ÖoB:s sortiment och från och med april kör vi mer fokus på kundnytta, säger Göran Strömberg. MMX använder Brightfilm som produktionsbyrå.

Tio i topp från Strayligths undersökning TopAds2012.

1. Coop
2. ÖoB
3. JC
4. Pågen - Lingongrova
5. Skånemejerier - Proviva
6. KIA – Creed
7. BMW-300 serien
8. Halebop
9. Max
10. P&G – Head & Shoulders

Om undersökningen:

TopAds 2012 är en analys och rankning av cirka100 reklamfilmer som bygger på intervjuer i åldrarna 18-59 år. Studien mäter effektivitet genom nyckeltal visar om tittarna identifierat varumärket i reklamen. Metoder bygger på minnesstudier efter visade reklamblock och ska ge en objektiv bild av vilka filmer som registreras och varför de
fungerar. TopAds2012 delar in filmerna i grupperna: TopAds, +Ads, -Ads och Bottom Ads. En TopAd ska identifieras av minst 67 procent, medan en BottomAd identifieras av upp till 47 procent av tittarna.
Högsta nivåerna hamnade på 80 till 90 procent, medan lägsta resultaten låg på runt 20 procent. TopAds2012 analyserar också alltifrån logotyper och varumärkeselement till persongallerier och visningsminuter.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Överskottsbolaget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.