Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hanna Wedin: "Årets Cannes Lions visar att kreativitet inte räcker"

Publicerad: 21 Juni 2018, 12:53

Social industries creative director delar med sig av sina spaningar från årets Cannes Lions.

Cannes Lions nya kategorier riskerar att slå fel, spridning måste tas med i beräkningen när man bedömer kreativitet och influencers är fortfarande oförtjänt undanskymda. Det menar Social industries creative director Hanna Wedin.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2018Social IndustriesReklam

Ännu en solig vecka med fokus på all världens bästa reklam är snart till ända. I år har det varit ett stort fokus på relationen mellan kreativitet och teknologi och det verkar dela branschfolket i två läger. Som creative director tar jag med mig tre viktiga insikter från årets vecka.

1. De nya kategorierna riskerar slå fel – I år introducerades flera nya priser, som till exempel sociala medier- och influencerkategorin. Jag förstår att det är ett sätt att möta de stora förändringar som sveper genom branschen. Men det riskerar snarare att få motsatt effekt. Om man gör speciella kategorier för sociala medier och influencers så riskerar man missa att förändringarna gäller alla kategorier, inte minst film. Jag tycker man ser det här inte bara i Cannes, att vi gör som vi alltid gjort i alla andra segment av marknaden, när det egentligen börjar bli en gröt av alltihopa där det aldrig har varit mer avhängt av varandra. Kan man göra en film idag som inte är tänkt att spridas i sociala medier, och hur ska den se ut då?

2. Kreativitet har med algoritmer att göra – Algoritmerna bryr sig inte om kreativ höjd, de bryr sig om vad människor väljer att göra med innehållet. Struntar man i algoritmerna när man spånar idéer kommer människor inte att se innehållet. Kreativitet måste börja bedömas utifrån andra parametrar, som inkluderar idéernas förmåga att beröra på de plattformar där målgruppen konsumerar det mesta av sitt innehåll. Många varumärken är redan där, men de flesta har långt kvar. Flera tunga röster i Cannes verkar tycka att algoritmer inte har någonting att göra med idéen – att en stark ide alltid är utgångspunkten. Jag är inte så säker på det och det bevisar algoritmerna dagligen genom att exponera sådant för mig som jag är van att se och som ligger i linje med mitt beteende.

3. Alla är en kreatör – Man måste ha i beräkning att stora kampanjer idag ofta börjar leva sitt eget liv, där vem som helst kan spinna vidare på en idé, gör remakes, hylla, håna eller tar ställning i. De bästa kampanjerna är också sådana där kreatörer världen över inspireras till att göra just detta. Men redan i idéstadiet kan man se till att stimulera det som beteende, inte minst genom att titta på de som redan lyckas inspirera andra världen över. Vi kallar dem influencers. Det är dags att de hamnar högre upp på agendan än en mindre kategori på slutet.

Hanna Wedin, creative director, Social industries.

Svårt att hänga med i alla Cannes Lions-nyheter? Läs alla Resumés Cannes Lions-artiklar här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.