Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hannah & Amanda fälls av Reklamombudsmannen

Publicerad: 21 November 2017, 13:26

Foto: Pressbild

Hannah Widell och Amanda Schulman fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för smygreklam i duons podcast Fredagspodden.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenDaisy GraceAmanda SchulmanHannah WidellReklam

Fällningen kommer efter att en privatperson anmält den populära podcastduon Hannah Widell och Amanda Schulman för smygreklam i Fredagspodden. I det fällda podcastavsnittet pratar Widell och Schulman utförligt om skönhetsbehandlingar de gjort hos Daisy Grace Beauty Bar samt hur man bokar behandlingar.

Widell och Schulman är vd respektive styrelseledamot i bolaget Daisy Grace Concept Store som har salongen Daisy Grace Beauty Bar.

Enligt artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, som RON följer, står det uttryckligen att reklam ska vara lätt att identifiera. Om det finns risk för att redaktionellt material kan förväxlas med reklam ligger det på avsändaren att göra skillnaden tydlig, något RON inte anser att duon gjort.

"Att det sägs ”Vi öppnar Daisy Grace Beauty Bar den här veckan” samt hänvisas till företagets webbplatser är inte tillräckligt för att en genomsnittskonsument omedelbart ska kunna identifiera delar av podden som reklam." skriver de i beslutet.

Enligt RON ska beslutet ses som vägledande i vad som är god marknadsföringssed.

Hannah Widell och Amanda Schulman fick tidigare i år motta kritik för hur de marknadsförde kosttillskottet HERS.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.