Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hans Brindfors gör jurydebut i Cannes

Publicerad: 5 mars 2009, 14:48

Hans Brindfors har gjort det mesta inom reklam. Men han har faktiskt inte suttit i juryn för Cannes Lions. Fast till sommarens tävling tar han plats i designjuryn.


Ämnen i artikeln:

Hans Brindfors

Hans Brindfors ska bedöma designbidragen. Foto: Hanna Teleman

Att bli juryledamot i reklamtävling­en i Cannes är något som de flesta reklamare suktar efter.
Som jurydelegat blir man en av stjärnorna under reklam-VM och får en unik inblick och uppdatering i vad som produceras i reklamväg världen över.

Delegaterna utses av Sveriges reklamförbund som har den tacksamma uppgiften att tillfråga tre personer i varje kategori där sedan en fastställs av Cannes Lions i London. Reklamförbundets vd har sedan den otacksamma uppgiften att ringa upp övriga två och berätta att de inte blev valda.

Här är listan på svenskar som ska döma i Cannes i år.
Film: Johan Elsner, Stor­åkers McCann.
Media: Daniel Collin, vd, Mediaedge CIA.
Cyber: Fredrik Jansson, Forsman & Bodenfors.
Direct: Gunnar Skarland, Goss.
Promo: Hanna Björk, copywriter, Åkestam Holst.
Design: Hans Brindfors, The Brand Union.
Pr: Björn Mellstrand, vd, JMW Communication.

Det största utropstecknet står The Brand Unions Hans Brindfors för. Trots rollen som världskänd reklam­designer gör han sin debut i juryrollen i Cannes.
– Det blir faktiskt första gången. Jag var därnere förra året som åhörare och tyckte det var jätteintressant och ett bra engagemang så det kändes kul att bli tillfrågad, säger Hans Brindfors.

När Hans Brindfors inte driver The Brand Union tillsammans med Reklamsförbundets ordförande Elisabeth Ström hårdsatsar han på sin egen vodkalansering Karlssons Vodka. Hans Brindfors räknar med att göra om succé­lanseringen med Absolut Vodka men den här gången med eget kapital.

Daniel Collin är vd för Mediaedge CIA och ersätter Niclas Fröberg som svensk i kategorin media. I fjol vann Sverige en Grand Prix i media. Bakom kampanjen stod F&B med kunden AMF.
Daniel Collin uppmärksammades nyligen för att ha startat en Facebookgrupp för att bekämpa anonyma artikelkommentarer.

Västsverige representeras av Fredrik Jansson, copy på Forsman & Bodenfors som tar plats i kategorin cyber och Gunnar Skarland, med titeln senior ad på Goss, som ska sitta i juryn för direktreklam.
– Det är den stora tävlingen där alla från hela världen samlas. Alla stjärnor och alla de bästa kreatörerna är på plats. Det är en mäktig känsla att vara där när hela staden sjuder av reklam, säger Gunnar Skarland.

Som juryledamot i promo kommer Hanna Björk, copy på Åkestam Holst, att sitta.  Hon vann ett guldlejon i Cannes 2008 och svarade kaxigt på frågan om vad hon vill bli: ”Världens bästa kreatör.”
Björn Mellstrand, vd på pr-byrån JMW och styrelseledamot i Reklamförbundet, har aldrig besökt Cannes Lions. Han ska sitta i juryn för den färskaste av kategorier: pr.
– Jag gillar kreativ pr. Därför gillar jag Cannes, säger Björn Mellstrand.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Hans Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.