Reklam
Hans Brindfors och Steve Trygg ger ut bok om IKEA
Publicerad: 9 december 2019, 14:15
I drygt två år har Hans Brindfors och Steve Trygg skrivit på boken om vad som gjort IKEA framgångsrikt som företag. ”The very special soul of a very special company” ska användas mot nyanställda och mot byråer som jobbar med varumärket.
Resumé rapporterade om projektet som Hans Brindfors och Steve Trygg inledde redan hösten 2017. I förra veckan lanserades boken på 256 sidor om vad som skapat företagets framgång. Syftet är att boken främst ska användas internt för att de anställda inte ska glömma bort vad som byggt varumärket. En slags handbok när det kommer in nya medarbetare, men också externa konsulter i bolaget.
När Hans Brindfors startade byrå 1979 var IKEA den andra kunden efter Linjeflyg. Under decennierna har samarbetet har utvecklats i Sverige och ute i Europa (inte minst på den tyska marknaden) genom åren och är fortfarande den tongivande kunden i det bolag Hans Brindfors driver sedan han lämnade Brand Union 2015.
– En lång och stolt relation till IKEA har gett Hans Brindfors unika inblickar och känsla för vad som krävs för att dokumentera ett företags historia. Vi är väldigt glada över Hans och Steves bidrag, säger IKEA Internationals styrelseordförande Anders Dahlvig.
Hans Brindfors och Steve Trygg
Vad skulle du säga är den enskilda faktor som bidragit mest till IKEA:s framgångar som företag?
– Det finns så klart en rad faktorer. En fantastisk entreprenör i botten, en urstark affärside, och fantastiska medarbetare som har utvecklat och drivit IKEA mot var man är i dag och framåt, säger Hans Brindfors till Resumé.
Medförfattaren Steve Trygg har arbetat och bott i New York sedan början av 1980-talet där han byggde upp b2b-byrån Anderson & Lembke. När verksamheten såldes 1995 hade byrån 300 anställda.