Reklam
Hans Brindfors skapade bygglåda för att boosta Viking Lines affärer: ”Bygger ett strukturkapital”
Publicerad: 24 februari 2023, 12:00
Hans Brindfors: ”Jag gör egentligen inte reklam, men det har varit väldigt kul”
Foto: Alicia Price/Kampanjbilder
Efter 50 år i branschen skulle reklammannen Hans Brindfors ta fram sitt första integrerade reklamkoncept. För att fylla Viking Line skapades ett system med ett antal fasta element som alla ska finnas med i de utbudsdrivna kampanjerna. Tanken är att gå tillbaka till reklamens grundläggande uppgift: ”Slutmålet måste alltid vara att ge en bättre business. Vad vissa än säger”.
Den beskurna logotypen där endast de fyra bokstäverna NG LI syns skapades redan på 1980-talet av Rönnberg & Co för att tydligare särskilja bolaget från konkurrenten. Omgörningen belönades med guldägg,
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.