Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Happy Homes i nytt koncept – vill äga "hemkänsla"

Publicerad: 26 februari 2019, 10:13

Caroline Forsshell, tidigare marknadschef på Lidl, rullar nu ut sitt första reklamkoncept som vd på Happy Homes.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Som marknadschef på Lidl fick Caroline Forsshell flera gånger uppmärksamhet för varumärkets kommunikation. Lidl anordnade bland annat en alternativ Nobelfest, Le Bon, och öppnade en exklusiv krog där de bara lagade mat med ingredienser från Lidls sortiment.

Sedan ett år tillbaka är Caroline Forsshell vd på färgkedjan Happy Homes, ett varumärke som nu rullar ut sitt första kommunikationskoncept sedan Forsshells tillträde.

– När jag kom in som vd hade Happy Homes redan mycket av det som ett bra varumärke ska ha på plats. Men varumärkeskännedomen var alldeles för låg. Det fanns ett behov av att stärka varumärket för att klara av de utmaningar som vår bransch står inför. Där märks en ökad konkurrens från lågprisbutiker och byggvaruhus som också säljer färg, tapet och golv. Då måste man fråga sig varför människor ska handla hos oss som har ett mer nischat utbud, säger Caroline Forsshell i ett pressmeddelande.

Inledningsvis tog varumärket tillsammans med Strays fram en ny varumärkesplattform och en ny grafisk identitet.

— Det var viktigt att vi tog ett helhetsgrepp där vi såg över position, visuellt uttryck och kommunikation. Med den konkurrens och branschglidning vi står inför måste alla delar av vårt varumärke bära samma budskap.

Det nya kommunikationskonceptet bygger på insikten att hemmet är en känsla än en fysisk plats, och att känslan skiljer sig från individ till individ. Konceptet är precis som varumärkesplattformen och den grafiska identiteten framtaget i samarbete med Strays.

– Precis som människor behöver varumärken ett existensberättigande. Det räcker inte med att enbart vilja sälja en produkt eller en tjänst, du måste veta varför du gör det och varför det är viktigt. Vårt nya koncept handlar lika mycket om varför Happy Homes finns som varför människor ska välja att handla hos oss. Det går hand i hand och ger vår verksamhet en tydlig riktning, säger Caroline Forsshell.

Just begreppet "hemkänsla" står i centrum för lanseringskampanjen och Happy Homes kommer framöver att jobba in det i sin tagline.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.