Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Här är Åkestam Holst första kampanj för Postnord

Publicerad: 21 Oktober 2019, 08:19

Kampanjen ”På väg till dig” kommer gå i Sverige, Norge, Danmark och Finland under hösten.

Foto: Postnord / Åkestam Holst

I våras bröt Postnord med Forsman & Bodenfors under uppmärksammade former. Nyligen valdes Åkestam Holst som ny reklambyrå och nu kommer det första resultatet av samarbetet i form av kampanjen "På väg till dig".


Ämnen i artikeln:

PostnordÅkestam HolstReklamForsman & Bodenfors

I våras bröt Postnord med mångåriga byråpartnern Forsman & Bodenfors. Uppbrottet blev uppmärksammat i branschen då Postnords dåvarande kommunikationsdirektör Thomas Backteman offentligt kritiserade Forsman & Bodenfors på grund av vad han menade var för höga arvoden och sena leveranser.

I början på september stod det klart att Postnords nya reklambyrå är Åkestam Holst. Uppdraget för Åkestam Hols blir att tillsammans med de andra byråerna utveckla kommunikationsinsatser som stärker varumärket Postnord, primärt på den svenska marknaden, men vissa kampanjer kommer även gå nordiskt.

Nu lanseras det första resultatet av samarbetet med kampanjen ”På väg till dig” som kommer gå i Sverige, Norge, Danmark och Finland under hösten.

Kampanjen tar fasta på det emotionella värde varje paket innehåller och det faktum att alla paket, oavsett vad som finns inuti, kan göra stor skillnad för den som tar emot det.

Filmerna i kampanjen tar avstamp i en notis från Postnord-appen, som även lyfts i övriga kampanjdelar. I huvudfilmen får vi följa hur en ung man tar emot ett paket som tar honom ut på en resa som börjar i ett garage och slutar med att den första personen sätter sina fötter på Mars.

– Vi hanterar 122 miljoner paket varje år, paket som alla kan göra stor skillnad för mottagaren. Vi vill visa känslan som uppstår när man har ett paket på väg till sig. Med den här kampanjen visar vi att vi förstår hur värdefulla paketen är, vikten att ta hand om dem på bästa sätt och att vi är stolta att få leverera dem, säger Astrid Odell, marknadschef på Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer att visas under hösten och vintern. Parallellt pågår ett arbete för att ta fram ett långsiktigt kommunikationskoncept som kommer lanseras under 2020.

Caroline Andersson och Simon Lublin, kreatörer på Åkestam Holst:

– Postnord är ett intressant varumärke att jobba med just för att det engagerar hela svenska folket. Alla vet hur härligt det är att ha ett paket på väg till sig, men också hur frustrerande det är när något går snett. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet med att försöka lyfta Postnords anseende.

Höstkampanjens filmer är framtagna tillsammans med produktionsbolaget Bacon, där Martin Werner regisserat.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.