Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 Mars 2015, 06:45
"Den roliga kön" vann Diamantnyckeln.
Se hela listan på vinnare i Guldnyckeln 2015, det här twittrades det mest om under SXSW och Foppa hyllas efter filmen för Barncancerfonden. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Här är alla vinnare i Guldnyckeln 2015
Under torsdagskvällen avgjordes reklamtävlingen Guldnyckeln som prisar Sveriges bästa direkt- och relationsmarknadsföring. Diamantnyckeln, som är priset för bästa kampanj alla kategorier, kammades hem av Shout för Lisebergskampanjen "Den roliga kön". Resten av vinnarna kan du läsa om längre ner.
Ämnena det twittrades mest om under SXSW
Twitter har sammanställt över 900 000 tweets om festivalen South by Southwest (SXSW) mellan datumen 13-17 mars. Förutom "uppenbara" hashtags som #SXSW2015, #SXSSWi, #Austin, #entrepreneur, #marketing, #socialmedia och #startup gjorde också #videogames och #twitch avtryck i mikrobloggen, skriver Adweek.
Kollegorna hotar att lämna Top Gear
När Jeremy Clarkson stängdes av från programledarrollen i Top Gear efter att ha slagit en producent samlade fansen in en namninslamling för att fåkomikern Steve Coogan att ta hans plats. Nu hotar kollegorna i motorsportprogrammet att lämna rutan – om inte BBC häver hans avstängning, skriver Aftonbladet.
Foppa hyllas efter reklamfilmen
Hockeystjärnan Peter Forsberg syns i Barncancerfondens nya reklamfilm. Och fler ska det bli. Nu hörs hyllningarna i sociala medier, där några kallar honom legend, blir tårögda och tycker klippet är "det mest sevärda någonsin". Foppa själv är glad över framgången:
– Det är jättekul att den blir hyllad. Det känns jättebra att jag fick frågan om att vara med, säger han till Aftonbladet.
Efter hatet – Pascalidou står upp mot "tangentbordskrigarna"
För några veckor sedan fick Alexandra Pascalidou nog av hatet som riktades emot henne och övervägde att lämna jobben i rampljuset. Sedan dess har hon gjort comeback – och nu står hon upp emot det näthat som riktats mot AIK:s Sofia B Karlsson som har jobbat med fotbollsklubbens projekt "Fotboll för alla". I en krönika i Metro uppmanar hon alla att höja rösten "för de Sofior som inte längre orkar".
"Vi måste bli så många att det inte längre är lönt för tysthetskulturens tangentbordsterrorister att genom hat och hot styra och ställa samhället", skriver Alexandra Pascalidou.
Ginas Dirawis tv-program förutspås bli succé
"Ginas show" heter programmet som är en fiktiv dokumentär och kommer att sändas i SVT med start i morgon. Mattias Bergqvist på Expressens nöjesredaktion har sett de tre första avsnitten – och hyllar programmet redan innan det sänts. "Jag har mycket svårt att se hur "Ginas show" ska kunna bli annat än en succé", skriver han i en blogg.
Guldnyckeln – vinnarna 2015
(Utefter huvudkategori)
Diamantnyckeln: Den roliga kön
Byrå: Shout (reklambyrå) Sticky Beat (produktionsbyrå)
Kund: Liseberg
Detaljhandel
Guld: The Rag Bag
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Uniforms for the Dedicated
Silver: Det pessimistiska brevet
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Daidalos
Brons: Farstaklappen
Byrå: Doe Blomberg Gottberg
Kund: Farsta Centrum
Finans och försäkringar
Guld: Från ord till handling
Byrå: Abakus
Kund: If Skadeförsäkring
Silver: Ikano Flappy Saver
Byrå: Volontaire
Kund: Ikano Bank
Produkttillverkning
Guld: Stand Up Marathon
Byrå: Mecka
Kund: Matting AB
Brons: Keep Going-stipendiet
Byrå: SWE
Kund: Gorbys/Familjen Dafgårds
Brons: The Payback
Byrå: ORD&BILD
Kund: Lindahls Mejeriprodukter AB
Resor, transporter och fordon
Guld: Virtual Volvo Sell Out
Byrå: DigitasLBi Nordics
Kund: Volvo Cars
Samhällsservice, skolor och ideella organisationer
Guld: Like a Swede
Byrå: ANR BBDO
Kund: TCO
Silver: Barncancerfonden BloggBattle
Byrå: IUM Sverige
Kund: Barncancerfonden
Silver: Sluta rattsurfa
Byrå: Blomquist & Co
Kund: Transportstyrelsen
Brons: Stötta Kungsleden
Byrå: Pond Stockholm
Kund: Svenska Turistföreningen (STF)
Telekom-, it-, el-, olje- och bensinbolag
Guld: Elcykelbannern
Byrå: MRM//McCann Stockholm
Kund: Vattenfall
Underhållning
Guld: Den roliga kön
Byrå: Shout
Kund: Liseberg
Silver: Popagandas Instasläpp
Byrå: Saatchi & Saatchi
Kund: Föreningen Popaganda / Luger inc
Övriga tjänster och hälsa
Guld: The Next Lassie
Byrå: Valentin&Byhr
Kund: Svenska Mässan/MyDOG
Brons: Aptit Food Tour
Byrå: Stendahls
Kund: Aptit.se
SPECIALPRISER
Kundlojalitetsprogram
Guld: "The loyalty program designed around you"
Byrå: Smicker
Kund: Volvo
Silver: Ica Student
Byrå: Ica Reklam Inhouse
Kund: Ica Banken
Brons: Det delbara schyssthetsprogramet
Byrå: Smicker
Kund: Det delbara schyssthetsprogrammet
Analyspriset
Guld: Kundinteraktionsplan 1.0 – en automatisk succé
Byrå: Kaplan
Kund: Com Hem
Silver: Från sjutton märkesförsäkringar till åtta målgrupper
Byrå: Gadd
Kund: If
Brons: Mina Erbjudanden
Byrå: Actionbase
Kund: Coop
Kreativitetspriset
Guld: Antimobbnings-typsnittet
Byrå: Lowe Brindfors
Kund: Friends
Silver: The Rag Bag
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Uniforms for the Dedicated
Brons: Den roliga kön
Byrå: Shout
Kund: Liseberg
Årets annonsör
Föreningen Popaganda / Luger inc för Popagandas Instasläpp
Byrå: Saatchi & Saatchi
Årets Copy: Fredrik Kirkfjell för: Stand Up Marathon
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Matting AB
Årets AD: Rikard Linder, Petter Lublin och Jeremy Phang för antimobbnings-typsnittet.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Friends
Årets branschpersonlighet: Marianne Kaplan som grundat Kaplan.