Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Här är alla vinnarna i Guldnyckeln

Publicerad: 23 Mars 2012, 09:18

Årets upplaga av seminariedagen, tävlingen och galakvällen Guldnyckeln är över. Det främsta priset, Diamantnyckeln, går till Mecka och Framtidens skolkatalog för Borås Stad. DDB vann kreativitetspriset, medan årets Art Dirctor blev Johan Wilde från Garbergs och bäste AD:n blev Stefan Pagreus från Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsGuldnyckelnDDBGarbergs

– Det har varit ett sant nöje att stå mitt i allt detta och se  Sveriges samlade erfarenhet och kunskap inom direkt kommunikation stråla  samman i en så uttrycksfull händelse som Guldnyckeln 2012, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma i en kommentar.

Guldnyckeln är en reklamtävling som visar på resultatinriktade kampanjer.

Swedma står som arrangör av Guldnyckeln sedan 30 år tillbaka och nu har alltså 2012 års vinnare blivit utsedda.

Guldnyckeln  har tre olika kategorier: strategi, kreativitet och resultat. Det mest  prestigefulla priset, den så kallade Diamantnyckeln, gick till Mecka för  Framtidens skolkatalog åt Borås stad.

Motiveringen lyder:
"Strategin  att bygga kampanjen på en enkel insikt om målgruppens beteende visade  sig ovanligt lyckosam...Hatten av för kampanjen som tjuvkikar in i  framtiden!"

Sedan följer en rad kategorier. Inom kategorin  Telekom, IT, el-, olje- och bensinbolag gick guldet till Roi Divisions  Fjärrkontrollsförenklaren åt Viasat.

Här löd motiveringen: "Med  enkel pedagogik och en synnerligen finurlig kanalstrategi går det att  förändra beteendet på sina mest kräsna soffliggare."

Inom  kategorin Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar vann MRM  Stockholm/Storåkers McCann med Planera framtiden åt SEB. Här löd  motiveringen:
"Med charm, mänsklig insikt och ett imponerande  hantverk lyckades man ta sin målgrupp i handen och leda dem på en  nostalgisk resa som fick flera i juryn att önska att de var äldre."

Inom Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer vann Meckas Framtidens skolkatalog åt Borås Stad guld.

Saatchi  & Saatchi vann kategorin produkttillverkning med Ariel Fashion  Shoot åt Procter & Gamble. Motiveringen lyder: "Med tvättäkta  kreativitet visar den hur en produktdemonstration blir till en direkt  relation."

Publicering vanns av Pool för Firmafest med Arvingarna  åt Gröna Lund. Här blev motiveringen: "Med denna personliga, lekfulla  och musikaliska kampanj, träffar byrån mitt i prick i en svårfångad  målgrupp."

Welcom vann guld med Sportkronan åt Team Sportia och motiveringen är:
"Med  en klassisk Robin Hood-strategi och rättvis fördelningspolitik har  årets vinnare lyckats omvandla varje investerad krona till ren glädje,  nya kämpatag, otaliga målgester och rikligt med heja-heja-friskt humör."

Inom kategorin övriga tjänster för konsumenter och företag vann DDB Stockholm med Pick n Play åt Mc Donalds. Motiveringen är:

"Att  premiera en direkt kampanj som är enkel, lekfull, modern, rolig,  nyskapande, resultatdriven, väl genomförd, som engagerar och involverar,  som fått genomslag långt utanför landets gränser och som är fullkomligt  outstanding i kategorin."

Analys och resultatpriset vanns av Kaplan för Analys på varje sida åt Åhléns,

Bästa  kundlojalitetsprogram vanns av Smicker för Mitt lojalitetsprogram åt  Volvo Personvagnar, Årets Art Director blev Garbergs Johan Wilde för  Bränn BH´n åt NK och årets Copywriter blev Lowe Brindfors Stefan Pagreus  med Kärlek på Folkoperan.

Kreativitetspriset vanns av DDB Stockholm för Inte för alla åt Bonniers Konsthall. Motiverigen löd:

"Något  vi direktmarknadsförare verkligen inte gillar är målgruppen: "alla".  Detta är en idé som man bara inte får ha. Ett adresserat DR som är  oadresserat och som vänder upp och ner på hela syftet med reklam."

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.