Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är ämnena som britterna vill se mer – och mindre av i syftesdriven reklam

Publicerad: 5 Februari 2020, 14:08

De brittiska konsumenterna skulle vilja se fler företag som lyfter frågan om psykisk ohälsa, men ser gärna att annonsörerna håller sig borta från religion och frågor om genus. Det visar en undersökning från ANA.


Ämnen i artikeln:

Syftesdrivet

Trots att samtalet om och tilltron för syftesdriven reklam har fått tydligt mer negativ prägel i den svenska branschdebatten på senare är trenden ihållande globalt. På den brittiska marknaden beräknar ANA att reklam som reklam ett socialt ansvarstagande kommer att generera i medieinvesteringar motsvarande en miljard pund (av totalt 25 miljarder pund) under 2020.  

Samtidigt ställer sig en av fem konsumenter negativa till hur genuint ett varumärkes ställningstagande egentligen är. Det skriver Marketing Week.

I undersökningen från den brittiska annonsörsorganisationen uppger också konsumenterna vilka teman de vill helst vill se mer av i syftesdriven reklam: 


Psykisk ohälsa 63 procent
Miljö 59 procent
Våld i nära relationer 58 procent
Hemlöshet/fattigdom 55 procent
Djurens rättigheter 51 procent
Etnisk mångfald 33 procent
Genus 33 procent
Religion 18 procent

Av de 40 procent som ser positivt på socialt ansvarstagande är ”att bidra till ett mer enat samhälle” det svarsalternativ som de flesta respondenter anser är mest framgångsrik drivkraft för att syftesdriven marknadsföring ska få bra mottagande.
Samtidigt är den här typen av syfte som lägst antal konsumenter uppger att de har exponerats för. Det vanligaste budskapet som respondenterna har uppfattat i den syftesdrivna kategorin är från välgörenhetsorganisationer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Syftesdrivet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.