Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är årets bästa reklamfilmer

Publicerad: 20 oktober 2011, 20:03

Adamsky med ”Gungan” för Adressändring kammade hem titeln årets bästa reklamfilm när folket fick säga sitt.
Bästa reklamfilm enligt juryn blev Esteban med ”Sanningen” för Systembolaget.


Ikväll gick Roygalan av stapeln för nionde gången i ordningen.
Bästa reklamfilm blev alltså Sanningen för Systembolaget, medan folket röstade fram Gungan för Adressändring. När Resumé läsare fick säga sitt vann The Producers - Com Hem – DTV Sports.

I år delades ett nytt pris ut – Årets Royalty – för att premiera duktiga kvinnor i branschen. Det nya priset tilldelades Mary Lee Sjönell, vd på byrån Copeland. Juryns motivering:
Vi i reklamfilmsbranschen går i bräschen på många områden och bryter ofta ny mark genom innovativa lösningar. Men på ett område är vi hopplöst omoderna. Vi är nere på skrattretande nivåer när det gäller andelen kvinnliga reklamfilmsregissörer. Och så kan vi ju inte ha det. Detta är förstås ett samhällsproblem men det är också ett problem för branschen och för våra kunder. När vi utesluter hälften av befolkningen vid rekryteringen av regissörer går vi också miste om hälften av talangen och det gör våra filmer sämre. Detta har vi alla här inne ett ansvar för att försöka förändra . Film&TV-Producenterna vill därför hylla en person som inte bara pekat på det här problemet i många år utan också varit en inspiratör, dragit igång nätverk och inte minst stöttat många tjejer i vår bransch. Den första ”Royaltyn” tilldelas Mary Lee Sjönell.


Se nedan alla vinnare och juryns motiveringar.

Folkets Pris
(årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)
Adamsky med ”Gungan” för Adressändring

I år har svenska folket lagt flest röster på reklamfilmen ”Gungan” för Adressändring. Grattis till produktionsbolaget Adamsky som är vinnare i kategorin Folkets Pris!


Bästa Reklamfilm
Esteban med ”Sanningen” för Systembolaget
Juryns motivering: Årets vinnare i Bästa Reklamfilm är en mycket insiktsfull kommunikativ fullträff. En reklamfilm som är välspelad, trovärdig och effektiv i sitt budskap. Utmärkt casting, välskrivet manus och finstämd regi gör denna till årets Bästa Reklamfilm.


Bästa Reklamfilmsregissör
Regissörskollektivet Traktor för SJ ”Blicken”, Com Hem ”Auto-tune” och Com Hem ”DTV Sport”
Juryns motivering: Regissören visar skicklighet och beslutsamhet i vitt skilda uppdrag. Med en subtil lågmäldhet och få bilder skapas magi mellan två människor och vi blir berörda. En välkänd kampanj tar nya höjder och vi ser prov på vältrimmad dramaturgi tillsammans med monotont skapande och oväntade komiska inslag.

Bästa Reklamfilmsfotograf
Mattias Montero med ”Roberto Custodio” för LUTA
Juryns motivering: Priset för bästa foto går till en fotograf som på ett ärligt och känslorikt sätt skildrar ljuset i en ofta väldigt mörk och hopplös verklighet. Hantverket, där varje ruta är målad som en tavla av verkligheten, tar oss ända in på huden och skapar en magiskt vacker molotovcocktail som exploderade rätt i hjärtat på juryn.

Bästa Animation
Milford Film & Animation med ”Oi Futuro Thumb Town” för Oi Futuro
Juryns motivering: Vinnaren i den här kategorin har skapat en detaljrik och fantasifull värld, ett fulländat hantverk baserat på en genomtänkt design. Vi lär snabbt känna filmens charmiga och träffsäkra karaktärer och vill bara veta mer om dem och deras värld.


Bästa Visual Effect
The Chimney Pot med “Libero Climbing” för SCA
Juryns motivering: Tack för de verklighetstrogna effekterna, de bidrar till en film som engagerar och tar oss med på ett riktigt äventyr! Varje litet steg pirrar i magen och resan upp mot toppen är faktiskt ofattbar. Vi prisar ett hantverk så skickligt att det inte syns - det känns i kroppen.

Bästa Interaktiva Reklamfilm
Lunatic Speed med ”Lekplats” för Uppsala Statsteater
Juryns motivering: Det är klart att barn i reklamfilm skapar uppmärksamhet, ett välkänt manér för att skapa nyfikenhet. Men i denna film blir vi totalt överraskade och fullständigt charmerade av dessa dagisbarns knivskarpa leverans av klassiska teaterrepliker. Vi smittas av det lekfyllda, det allvarsamma, det humoristiska och av dramatiken – vi sugs in i teaterns drömska värld. Nu vill vi gå på Uppsala Stadsteater och titta på föreställningen!

</div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="290" src="http://www.youtube.com/embed/IfAA8P0g5RQ?rel=0" width="468" /></div><hr />

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.