Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Här är årets Brisidoler

Publicerad: 7 November 2019, 10:57

Årets Brisidoler: Liamoo, Cherrie, Filip Dikmen, Felicia Bergström och Sp4zie.

Foto: Pressbild

Bris förnyar sin klassiska Brisidoler-kampanj och låter årets idoler – bland annat sångerskan Cherrie och rapparen Liamoo – vara medskapare till kampanjen genom att göra sina egna porträttfilmer.


Ämnen i artikeln:

BrisMånadens KampanjVolt

Bris har utsett Brisidoler sedan 1998. Kampanjen har sett olika ut genom åren men syftet har alltid varit detsamma: att få fler barn att våga prata om det som är jobbigt och svårt. Genom åren har personer som Zlatan Ibrahimovic, Robyn och Alexander Skarsgård varit Brisidoler. Men i årets idolkampanj tar Bris ett helt nytt grepp och slopar idolkorten.

Årets idoler är sångerskan Cherrie, gamern Sp4zie, Youtubern Felicia Bergström, rapparen och sångaren Liamoo, samt komikern och programledaren Filip Dikmen.

– I årets kampanj lämnar vi barndomen och det tillbakablickande perspektivet för att i stället vara mer här-och-nu. Vi blir också lite äldre i tilltalet, moderniserar och breddar kampanjen för att fler ska kunna delta och nås av vårt budskap. Fokus ligger på vikten av att våga berätta. Vårt huvudbudskap och koncept mot barn och unga är alltid – att berätta är första steget mot förändring, säger Anna Vorne, kampanjprojektledare på Bris, i ett pressmeddelande, 

I det nya greppet förändrar även Bris formen för de samarbeten de gör med sina idoler, där de har en ny roll som medskapare av kampanjen. Det innebär bland annat att de gör sina egna porträttfilmer och berättar öppet och ärligt om våld, mobbing, rasism, ensamhet och psykisk ohälsa. Det då merparten av årets idoler även är influencers med egna plattformar. 

Volt vann Bris tidigare i år och i samband med det lanserades en ny visuell identitet och det nya långsiktigt kommunikationskonceptet. Lanseringskampanjen för ”När barn berättar finns det hopp” belönades nyligen med en förstaplats i Månadens kampanjs filmkategori.

Årets Brisidolkampanj kommer att gå på bio och Youtube, i sociala medier och i Bris egna kanaler.

Arbetsgrupp

Volt:

Jörgen Berglund: Art Director

Melina Svéd: Account manager

Martina Larsson: Head of PR

Elisabet Fischer och Arvid Nittve: Copywriter

Final art: Åsa Stjärnquist

Planner: Erica Thelin

Account Director: Jonas Brodén

 

Bris:

Anna Vorne: Kampanjprojektledare

Maria-Pia Cabero: Ansvarig opinion och media

 

NewNew:

Lisa Sjösten: Regissör

Tilde Franzén: Executive producer

Henrik Kindgren: DoP

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

BrisMånadens KampanjVolt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.