Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är årets mest anmälda reklamfilm

Publicerad: 7 januari 2009, 15:58

Årets mest anmälda reklamfilm 2008?
Coke Zero – The break up as it should be.
– Den fick 32 anmälningar, tio från män och 22 från kvinnor, säger Tobias Eltell, Sveriges Annonsörers förbundsjurist och sekreterare i Etiska rådet.


The break up var den reklamfilm som tveklöst utmärkte sig mest bland anmälningarna 2008, förklarar Tobias Eltell.
– Det har ju även var väldigt omskriven under året, vilket kan ha bidragit till anmälningarna säger han.

Det är inte bara i fallet Coke Zero som kvinnor dominerar bland anmälarna.
– Totalt kommer cirka 60 procent av anmälningarna från kvinnor. Det är en nivå som legat stadig senaste åren.

Tobias Eltell tror också att den allmänna debatten om lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam drivit upp antalet fällningar till rekordnivåer under 2008.
– Attityden till schabloniserande reklam har också varit tuffare, vi har en runt 65-70 fällningar.

The break up blir också filmen som sätter punkt för ERK:s arbete som om en månad tas över av Reklamombudsmannen.
– Vi har ett sammanträde kvar, ett slags överlämningsmöte, säger Eltell.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.